Skjerping før «søndagsturen fra helvete» : - Det er brutalt, rett og slett

Tour de France-vinner Bradley Wiggins brukte fem forsøk på å fullføre Paris-Roubaix. Kristoffer Skjerping (21) håper å klare det på det første.

Publisert: Publisert:

Kristoffer Skjerping deltar i Paris-Robaux for første gang. Foto: NTB Scanpix

  • Magnus Wikan
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

— Det er brutalt, rett og slett. Det verste brosteinspartiet er så ille at mannen i gaten så vidt hadde klart å sykle på det med en terrengsykkel, sier Kristoffer Skjerping.

Sotrastrilen har sammen med laget sitt, Cannondale-Garmin, forflyttet seg til landsbygden Nord-Frankrike, hvor de siste forberedelsene før årets Paris-Roubaix skal gjennomføres. Torsdag fikk han teste løypen, som med sine drøye 52 kilometer med brostein full av skitt og støv fra de lokale kullgruvene har ført med seg farlige velt, stygge skader, gjørmedekkede ryttere og mye dramatikk i næmest samtlige 112 utgaver.

— Etter tre timer med trening på brosteinen, var hendene mine fulle av blemmer. Det sier sitt, sier Skjerping.

Følg rittet direkte her

«Helvetet i nord»

Da arrangørene av Paris-Roubaix og noen journalister syklet fra Paris i retning Roubaix i 1919, visste de ikke engang om det fortsatt var en vei som ledet dit. Området i Nord-Frankrike, som det tradisjonsrike sykkelrittet var blitt arrangert i siden 1986, var nærmest blitt lagt i ruiner etter 1. verdenskrig. Etter hvert som den lille gruppen syklet lenger og lenger bort fra Paris, ble landskapet mer og mer apokalyptisk. Synet gjorde sterke inntrykk. Journalistene kalte det "Helvetet i nord", som siden den gang er blitt brukt som en betegnelse for brosteinsklassikeren.

I dag er begrepet dog vel så beskrivende for selve rittet.

— Det har vært et helvete for mange opp gjennom årene, sier TV 2s sykkelguru Johan Kaggestad om de tilsammen 253 kilometerne fra Compiègne til velodromen i Roubaix.

— For det første er det å sykle over 250 kilometer en belastning i seg selv, men over 50 av disse kilometerne er i tillegg dekket av brostein. Og det er ikke sånn fin brostein som ligger på Torgallmenningen – det blir som asfalt å regne i denne sammenhengen, fortsetter han.

Les også

Arvesens Paris-Roubaix-mareritt: Syklet flere mil på brostein uten sete

Wiggins trengte fem forsøk

Så hardt er rittet at Tour de France-vinner og olympisk mester Bradley Wiggins måtte sykle det hele fem ganger før han klarte å fullføre det. I et intervju med TV 2 omtaler briten rittet som kanskje det aller største på rittkalenderen.

— De første årene var frustrerende. Alt jeg ville var å si til barna mine at jeg hadde klart å fullføre Paris-Roubaix , sier Wiggins, som avslutter karrieren som landeveissyklist etter årets utgave.

En utgave han forøvrig har satt seg som mål å vinne. Det har ingen Tour-vinner gjort siden Bernard Hinault i 1981. — Tynne klatrespesialister har ingen sjanse i et slikt ritt. De spretter rundt på brosteinen og får ikke kontakt med underlaget. For å mestre forholdene må man være relativt tung og sykle teknisk perfekt, sier Kaggestad.

Wiggins har tatt grep og lagt på seg åtte-ni kilo etter Tour-triumfen.

- Målet er å fullføre

Kravene til førsteårsproff Skjerping er, som man skjønner, store. Forrige søndag fullførte han et annet av de fem monumentene i sykkelsporten, da han krysset målstreken i Flandern rundt som nummer 127 – et kvarter senere enn vinneren Alexander Kristoff.

Nærmere teten var han på onsdag, da han ble nummer 20 i semiklassikeren Scheldeprijs i Belgia, som Kristoff også vant.

- Hvilket mål har du satt deg for Paris-Roubaix?

— Jeg håper å kunne hjelpe laget og henge med så lenge som mulig. Målet er å fullføre rittet. Det høres kanskje teit ut, men nivået er så høyt at det er en prestasjon bare å komme i mål, sier Skjerping, som håper at erfaringene han gjorde seg under folkefesten Flandern rundt vil hjelpe ham i Nord-Frankrike.

— Jeg var skikkelig nervøs før Flandern. Det var så mange tilskuere at jeg ble helt fascinert og nesten glemte å spise og drikke. Jeg håper den erfaringen gjør meg tryggere på søndag, sier 21-åringen.

Fakta: Paris-Roubaix

Paris–Roubaix er et sykkelritt i Nord-Frankrike.

Rittet, som ble arrangert for første gang i 1896, er blitt det mest berømte av de klassiske endagsrittene.

Rittet går over brosteinsstrekninger og røffe veier i det nordlige Frankrikes kullgruveområder.

Like etter første verdenskrig fikk rittet kallenavnet "l'enfer du Nord" (Helvetet i nord). Rittet følger frontlinjene fra krigen, og passerte dermed gjennom mange av krigens ruiner, kratre og ødeleggelser.

I 1968 ble startstedet flyttet fra Paris til Compiègne, omtrent 80 km lenger nord. Løypen justeres litt fra år til år.

Flest seire har de belgiske syklistene Roger De Vlaeminck og Tom Boonen med fire hver. Nordmannen Thor Hushovd ble nr. 3 i 2009 og nr. 2 i 2010.

Publisert:

Les også

  1. Kristoff: - Sparte rumpa i dag