Sykkelprofilene testet Fløyen: – Bakken er virkelig hard

Polske Maciej Bodnar (32) fikk kjørt seg opp Fløyen under lørdagens trening. Han er likevel i tvil om det vil være gunstig med et sykkelbytte i bunnen.

SYKLING MED UTSIKT: Slik så det ut da Maciej Bodnar testet VM-løypen opp til Fløyen.
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

FLØYEN (BT): – Utsikten er helt fantastisk. Jeg har dessverre ikke med meg telefonen, så jeg får ikke tatt et bilde av det, sier Maciej Bodnar.

Polakken er en av verdens aller beste temposyklister, og ville under normale omstendigheter vært blant favorittene til å vinne temporittet i VM. Men i Bergen er ikke omstendighetene normale. For etter å ha kjørt to runder i rundløypen i Sentrum, skal rytterne mot slutten sykle opp til Fløyen.

En bakke på 3,4 kilometer med en gjennomsnittlig stigningsprosent på 9,1.

Lørdag testen Bodnar løypen for aller første gang.

– Bakken er virkelig hard, sier polakken og puster tungt.

Foretrekker flatt terreng

For selv om utsikten er spektakulær, selv for syklister som er vant med å sykle langs postkortmotiver i Alpene, skulle Bodnar helst sett at løypen var helt flat.

Han er en tempospesialist i ordets rette forstand. En godt bygget maskin, som er kapabel til å holde høy fart på flate veier lenge.

– Jeg foretrekker at det er flatt, men nå er løypen en gang slik, det må jeg bare akseptere, sier Bora-Hansgrohe-rytteren.

NORSK HÅP: Andreas Vangstad skal representere Norge under temporittet. Her passerer han en geit opp Fløyen.
Les også

Erik har jobbet fulltid med VM i seks år. Nå sover han bare to timer om natten.

Han ble nummer fire på VM-tempoen i Qatar forrige høst. Etter å ha syklet opp til Fløyen, innser han at den plasseringen blir vanskelig å toppe.

– Men hvis hele løypen hadde vært for klatrere, hadde jeg blitt hjemme. Jeg skal være fornøyd hvis jeg ender topp ti, sier han.

Tviler på sykkelbytte

Et annet diskusjonstema før onsdagens individuelle tempo, har vært om rytterne bør bruke ekstra tid på å bytte sykkel i bunnen av bakken. En temposykkel med platehjul er ikke like enkel å manøvrere opp svingene som en lettere landeveissykkel, men et bytte vil samtidig ta flere sekunder.

De kan bli kostbare til slutt.

– Jeg vet ikke hva som er best. Jeg må teste løypen både mandag og tirsdag før jeg bestemmer meg, men akkurat nå tror jeg at jeg kommer til å la være. Det må jo være et passende sted å gjøre byttet på også, så jeg er usikker på om det har noe for seg, sier Bodnar.

FJELLGEIT: Anita Solvang fra Fløibanen hadde sin fulle hyre med å holde de VM-kledde geitene ute av veien da VM-syklistene kom forbi.
Les også

Sykkeltalentet fra Chile fikk VM-tur etter kronerulling, nå bor han hos et eldre ektepar i Bergen

Det samme tenker et av Norges to håp på tempoen. Sørlendingen Andreas Vangstad testet også den fryktede motbakken lørdag.

– Jeg er litt i tvil om hvilken sykkel jeg skal bruke. Faktisk mer i tvil nå enn jeg var før jeg syklet opp hit, sier Vangstad.

Under treningsøkten syklet han de nedre partiene av bakken med to forskjellige sykler.

– Jeg må nok tenke litt på det. Jeg hadde faktisk trodd at bakken skulle være enda litt brattere i starten og mot slutten, sier han.

Første gang i Norge

Kristiansand-karen var likevel imponert over skuet ved målstreken.

– Det kan ikke bli stort bedre enn dette. Hvis været holder seg, blir det helt magisk å sykle opp hit, sier Vangstad.

Det tror også Bodnar, som faktisk er i Norge for aller første gang.

VAMOS! Det colombianske landslaget testet også tempoløypen lørdag.
Les også

Sykkelstjernen testet VM-løypen i Bergen: – This is lovely!

– Norge er et utrolig vakkert land når været er fint. Da jeg kom hit med flyet, så kunne jeg se hvor flott det er ut vinduet, sier han.

I tillegg til den individuelle tempoen, skal polakken også kjøre landeveisrittet for sitt hjemland. Deres kaptein, Michal Kwiatkowski, regnes for å være en av de aller største favorittene til å vinne gull.

Men han er ikke den aller største, skal vi tro Bodnar.

– Det er Peter Sagan, selvfølgelig, sier 32-åringen, som er en av slovakens aller mest betrodde hjelperyttere i Bora-Hansgrohe.

Publisert: