Floating blir stadig mer populært. For legen Nils (40) har det blitt løsningen for å stresse ned.

– Floating har hjulpet meg å få kontroll på kronisk stress, sier Nils Fosse.

Publisert: Publisert:

Nils Fosse har benyttet seg jevnlig av floating etter han testet konseptet for første gang i 2018. På grunn av en stressende tid har han nå bestemt seg for å flyte en gang i uken. Her i flytetanken hos Flow State i Bergen. Foto: Ørjan Deisz

  • Amalie Nord Hagen

Nils Fosse lener seg godt tilbake i en kurvstol i resepsjonen på floatingsenteret.

Han har akkurat startet i ny jobb som lege i psykiatrien på Sandviken sykehus i Bergen. Det er mye å sette seg inn i og han kjenner at skuldrene er høyere enn vanlig.

Nå har han funnet et verktøy for å stresse ned. I en tank med 750 liter vann med 450 kilo epsomsalt flyter han i 60 minutter, skjermet for tilnærmet all ytre stimuli som lyd, lys, temperatur og berøring.

I løpet av timen i tanken opplever han at de høye skuldrene senkes, musklene slapper av og stressnivået stabiliseres.

– I tanken har jeg blitt bedre kjent med meg selv og min egen kropp. Det er veldig verdifullt, sier han.

De siste årene har det dukket opp floatingsentre rundt om i landet. I Norge finnes det blant annet sentre i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Sarpsborg og Nordkjosbotn.

Fosse ser frem til å tilbringe 60 minutter i tanken. Foto: Ørjan Deisz

Slik kan floating ha effekt

Anette Kjellgren er professor i psykologi ved Karlstad Universitet i Sverige. Hun begynte å forske på effekten av floating i 1998 og har siden publisert flere studier.

I en studie fra 2014 viste resultatene at floating reduserer stress, depresjon, angst og smerter, mens optimismen og søvnkvaliteten økte betydelig.

Kjellgren har også undersøkt hvordan floating påvirker smerter, som muskelrelaterte smerter i rygg og nakke.

– De som har gått i flere år med smerter kan ha stor effekt av dette. Smertene minsker, og blir man smertefri blir man gladere, får mindre angst, sover bedre og et mer optimistisk livssyn. Du tar da mindre legemiddel som sovetabletter og smertestillende fordi du har det bedre.

Resultatene viste at 78 prosent hadde effekt av floating. 56 prosent ble betydelig bedre og 22 prosent ble helt bra.

Hun tror at mange er skeptisk fordi de forbinder floating med en form for alternativ behandling.

– Studier viser at det fungerer og det er ingen risikofare ved det. Det finnes en sterk tradisjon for å ta piller om man er syk eller har vondt, men det tar ikke vekk årsaken til smerten – det lindrer bare for en liten stund.

Anette Kjellgren, professor i psykologi ved Karlstad Universitet i Sverige. Foto: Andy Lind

– Ikke bedre enn annen meditasjon

Kjartan Fersum er forsker og manuellterapeut. Han tror ikke floating er bedre enn andre former for meditasjon.

– Mindfulness eller meditasjon som lindring av stress, angst, eller andre psykologiske fenomener er godt dokumentert over flere år. Floating er en av flere måter å oppnå mindfulness på, men andre typer kan være like effektiv.

Fersum understreker at det ikke trenger å være så avansert som å betale penger for å legge seg i en flytetank. Du må ikke flyte for å være mindfull.

– Om man tenker at budskapet ved floating er at en pause i hverdagen er viktig, der man setter av tid til å bare være, da er jeg positiv. Men man må ikke flyte for å oppnå den effekten.

Forsker og manuellterapaut Kjartan Fersum. Foto: Privat

Økende interesse

Christoffer Solheim og Frode Blixt åpnet senteret Flow State i Bergen i 2018, der de blant annet tilbyr floating. Solheim kan fortelle om en økende interesse. Floating Oslo opplever også at stadig flere får kjennskap til konseptet og at floating er i ferd med å bli «mainstream».

Solheim synes det er interessant å se hvor mange ulike kunder som flyter hos dem.

– Noen oppfatter det som et sted å hente inn søvn, noen bruker det som en meditasjonstank, noen prøver av nysgjerrighet og andre som en behandling for å fjerne plager som muskelsmerter og kronisk stress.

– Kan man ikke oppnå den samme effekten i badekaret?

– Du kan oppnå noe av den samme avslapningseffekten, men uten epsomsaltet vil du ikke flyte eller få helsefordelene saltet gir. I badekaret er vannet ofte for kaldt eller for varmt, mens i tanken er vannet kroppstemperert. Du har heller ikke det samme fraværet fra lyder og inntrykk.

Såkalte floatingsentre finnes blant annet også i USA og Storbritannia, og har fått omtale i både BBC og Time Magazine.

Frode Blixt og Christoffer Solheim åpnet senteret Flow State i Bergen mai 2018. Foto: Ørjan Deisz

Får kontroll på kronisk stress

Nils Fosse har bestemt seg for å flyte ukentlig nå, til han er godt innarbeidet i den nye jobben.

– Etter en time i flytetanken kommer jeg ut gladere og mer til stede. Det er total følelse av avspenninger, indre fred og stillhet.

Fosse mener man ikke må undervurdere stress. Han tror det er årsaken til mange sykdommer- alt fra høyt blodtrykk til migrene.

Ifølge Fosse har floating gitt han flere positive effekter, blant annet har det hjulpet han å få kontroll på kronisk stress. Foto: Ørjan Deisz

– Floating har hjulpet meg å få kontroll på kronisk stress og gjort meg til et mer harmonisk menneske. Jeg kan bedre kjenne igjen stress, muskelspenninger og negative tanker, og bruker da verktøyet fra tanken.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Vil kaste Bandidos ut fra hus i Hillevåg

  2. 18-åring mistet lappen etter å ha kjørt i 131 km/t på Motorveien

  3. Følg med på nyttår rundt i distriktet på våre webkameraer

  4. Med to ord fikk han en samlet norsk samfunns­elite til å innse korona-alvoret

  5. De lo av den trange T-skjorten og den enorme pyjamasbuksen

  6. Mangemillionær fra Stavanger impulskjøpte sørlandshytte til 19 millioner: - Jeg likte det jeg så

  1. Sprek