Ny studie konkluderer med at populær styrketrening har overraskende liten effekt

Forskerne testet ulike typer styrketrening på overvektige kvinner: Gruppetreningen bodypump ga overraskende liten effekt.

Publisert: Publisert:

«EFFEKTIVT»: Hege Larsen er en av dem som jevnlig trener bodypump. Før timen hadde hun gjennomført en spinningtime. – Det var helt pyton, men det tror jeg handler om at kondisjonen ikke er på topp, sier hun. Foto: Ørjan Deisz

  • Malene Indrebø-Langlo
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Steppkasser, treningsmatter og vekter slepes ut på gulvet. Både menn og kvinner har møtt opp på treningssenteret denne onsdagskvelden.

Gruppetreninger er i vinden som aldri før, og er noe alle de store treningskjedene satser på.

– Bodypump er en av mine favorittimer. De er effektive og kjekke å trene sammen med andre. Jeg er elendig på å trene alene, og trener derfor stort sett i gruppetimer, i kombinasjon med turer i fjellet, sier Hege Larsen.

– Legger man på tunge nok vekter, får man både kondisjons- og styrketrening. Det passer fint når man har litt liten tid til trening.

Effekten av styrketrening

På novembers siste dag disputerte Anne Mette Rustaden med doktorgraden «Effekten av styrketrening på overvektige» ved Norges idrettshøgskole.

Hun har studert effekten av ulike typer styrketrening på overvektige kvinner.

Bakgrunnen for studien var at internasjonale og nasjonale helsemyndigheter i 2009 – for første gang – inkluderte styrketrening i anbefalingene for individer med overvekt og fedme, i tillegg til kondisjonstrening.

– Vi ønsket derfor å se på hvor stor effekt overvektige kvinner hadde av dette, og tok utgangspunkt i de tre vanlige alternativer kvinner ofte har i slike situasjoner: individuell styrketrening, styrketrening med personlig trener (PT) og styrketrening i gruppetimer på treningssenter, sier Rustaden.

– Overraskende

Kvinnene i studien ble delt i fire grupper: De som trente med PT, de som trente alene og de som trente bodypump. Den siste gruppen – kontrollgruppen – skulle ikke trene i det hele tatt, ei heller endre noen livsstilsvaner.

Bodypump er en populær treningsform verden over, og utholdende styrketrening med bruk av vektstang, hvor man tar mange repetisjoner med lav vektmotstand.

Alle skulle trene i 12 uker. Ingen av dem skulle ha trent noe de siste seks månedene.

Resultatene var overraskende: Kvinnene som trente bobypump hadde svært liten effekt, også sammenliknet med kontrollgruppen, selv om de trente mer enn kontrollgruppen – som ikke trente.

Resultat: Liten effekt

Alle landets store treningskjeder vi sjekket – fra Sats Elixia til Stamina – tilbyr bodypump. Treningen foregår i gruppetimer og konseptet går ut på å trøtte ut musklene med mange repetisjoner og lav til moderat belastning.

For å måle effekten av treningen, ble kvinnene målt på maksimal muskelstyrke, muskulær utholdenhet – hvor mange repetisjoner man klarer – og kroppssammensetning.

  • Kvinnene som trente med PT fikk økt muskulær styrke og muskulær utholdenhet, men hadde ingen endring i kroppssammensetning.
  • Kvinnene som trente individuelt fikk også økt muskelstyrke og utholdenhet, men benstyrken økte mindre enn hos dem som hadde PT.
  • Kvinnene som trente bodypump fikk verken større muskulær maksstyrke, større muskulær utholdenhet eller bedre kroppssammensetning.
Les også

Snarveien til god form: Slik går du fra utrent til trent på syv uker

Ikke bortkastet

Rustaden sier det er viktig å understreke at resultatene ikke kan tolkes som at det er bortkastet å trene bodypump.

– All trening er 110 prosent bedre enn ingen trening. Dersom dette får folk opp av sofaen, gir det garantert en helsegevinst. Spørsmålet er om det er dette vi skal anbefale kvinner som ønsker vektnedgang, sier hun.

Kvinnene skulle alle trene tre ganger i uken, men kvinnene på bodypump klarte ikke dette. I snitt trente de 1,7 ganger i uken.

– I denne studien valgte vi et «real life»-scenario for at det skulle gjenspeile det virkelige livet. Vi kunne derfor ikke styre hvor ofte de trente og på hvilken intensitet. Det har selvsagt påvirket resultatene. Likevel hadde vi trodd at siden dette var utrente kvinner, ville de ha potensial for noe mer forbedring, sier forskeren.

Styrketrening?

Rustaden, som selv har vært bodypump-instruktør i mange år, sier de vil trenge mer forskning før de kan sette to streker under svaret.

– Skaperne bak bodypump, Les Mills, fronter denne treningsformen med svært store lovnader. Mine, og andres, resultater kan tyde på at man må være litt forsiktig med hva man markedsfører, sier hun.

– Det er heller ikke er sikkert at vi kan kalle dette styrketrening, dersom det stemmer at man faktisk ikke blir sterkere av dette.

Les også

Dårlig kondis skader blodårene, viser ny studie. Her er to treningsøkter som raskt vil forbedre utholdenheten din.

Les også

Arve (34) trodde han måtte slutte å løpe. Så ble han kvitt smertene.

IKKE LIKE BRA SOM STYRKETRENING: Mens selskapet bak bodypump, Les Mills, hevder at man forbruker 540 kcal på hver økt, viser studien et vesentlig lavere energiforbruk. Foto: Ørjan Deisz

Les også

Derfor bør du trene hardt – uavhengig av om det er styrke eller utholdenhet

Les Mills: – Langsiktig helsegevinst

Selskapet bak bodypump, Les Mills, hevder at man forbruker 540 kcal på hver økt. Studien derimot viser et vesentlig lavere energiforbruk.

– De siste årene har våre forskerteam gjennomført studier på bodypump som viser at det gir ulike helsemessige fordeler som ikke er omtalt i den norske studien, sier Lena Holmberg, direktør for markedsføring hos Les Mills Nordic.

– I stedet for å fokusere på den potensielle kaloriforbrenningen, viser vår forskning at ikke alle kalorier brennes likt, og at de langsiktige helsemessige fordelene av bodypump veier opp kalorijusterte alternativer, sier hun og viser til selskapets egne studier.

Evnen til å forbrenne kalorier, som Les Mills bruker som grunnlag på sine nettsteder, bygger på en studie fra Auckland i 1999 med 10 deltakere.

Holmberg viser også til forskning som påviser at bodypump er effektivt for å øke bentetthet hos friske voksne.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Vil kaste Bandidos ut fra hus i Hillevåg

  2. Med to ord fikk han en samlet norsk samfunns­elite til å innse korona-alvoret

  3. 18-åring mistet lappen etter å ha kjørt i 131 km/t på Motorveien

  4. Turistforeningen fra­råder populær tur ved Lysefjorden

  5. Følg med på nyttår rundt i distriktet på våre webkameraer

  6. De lo av den trange T-skjorten og den enorme pyjamasbuksen

  1. Trening
  2. Energiforbruk
  3. Overvekt
  4. Helse