Reagerer sterkt på e-poster fra norsk klesprodusent: «Sleipt»

Klesmerket Famme har sendt en rekke e-poster til personer uten samtykke. Det får Forbrukertilsynet til å reagere.

Publisert: Publisert:

Solveig Gåsvær Gavin mottok fire e-poster fra Famme på tre dager. Foto: Privat / Skjermdump

  • Viljam Brodahl
    Aftenposten

Flere har den siste tiden mottatt en rekke uønskede e-poster fra en stor norsk leverandør av treningstøy. Nyhetsbrevene er blitt sendt til tross for at personene ikke har gitt samtykke til å få reklamen tilsendt.

Peter Taube, en av personene bak merket Famme, var med å starte nettbutikken Weightless i 2013. De slo seg stort opp med et populært buksemerke, men Taube sluttet i jobben to år etter oppstarten. I fjor startet han Famme, og gründeren står som avsender på de ulike e-postene.

«Jeg pakket din første ordre da du handlet hos Weightless, som jeg startet med min partner i 2013. Eksepsjonell kundeservice har alltid vært noe jeg mener man må yte, men det ble det brått slutt på da jeg sluttet i Weightless. Det tok ikke lang tid før firmaet raknet like fort som buksene på det verste», står det blant annet.

Videre ber Famme kundene om å «bli med på denne fantastiske reisen».

  • LES OGSÅ: Sats sendte e-post til alle medlemmene. Så kom de sterke reaksjonene.

– Reagerer sterkt

Flere mistenker at Taube har utnyttet de gamle kundelistene til Weightless i markedsføringen.

I en Facebook-gruppe med over 26.000 medlemmer, er saken blitt heftig diskutert. Det er mange som reagerer på markedsføringen til Famme og flere skriver at de har mottatt ulike e-poster fra klesprodusenten den siste tiden.

Solveig Gåsvær Gavin kjøpte en bukse hos Weightless for mange år siden. Hun er svært kritisk til at hennes kundedata nå kan ha blitt overført til et annet firma.

– Teksten var veldig forvirrende, og jeg reagerte sterkt på hvordan vedkommende omtalte sin tidligere arbeidsplass. Jeg stiller spørsmål ved om min og andre sin kundedata er blitt overført på ikke fullt så taktfulle måter, sier hun.

I løpet av kun tre dager mottok Gavin fire forskjellige e-poster fra klesleverandøren.

– Etter min mening virker ikke Famme sin fremgangsmåte helt etter boken. Jeg opplever det som sleipt av Famme å kopiere kundelistene sine fra et tidligere firma, forteller Gavin.

Vi har prøvd å kontakte Taube flere ganger, men har ikke fått svar.

Denne e-posten er blitt tilsendt en rekke personer. Foto: Skjermdump

– Ødelegger for andre

Famme er en aktør som spesialiserer seg på treningstøy for kvinner. De både selger klær via sin egen nettbutikk og er leverandør for andre butikker.

Deres største kunde er Tights.no, som eies av Netthandelsgruppen. Det er samme gruppe som i dag står bak Weightless. De tok over butikken da den gikk konkurs for 1,5 år siden. Da hadde noen andre eiere allerede tatt over for Taube.

Frederik Aune Guttormsen, en av gründerne av Netthandelsgruppen, tror Taube egentlig gjør et forsøk på å sverte de tidligere eierne av Weightless i e-posten. Han er klar på at formuleringene er svært uheldige.

– Dette er ikke en særlig vanlig tilnærming til kundekommunikasjon. Her går man aktivt inn for å ødelegge for andre, sier Guttormsen.

Det er særlig formuleringen «Det tok ikke lang tid før firmaet raknet like fort som buksene på det verste» Guttormsen mener er kritikkverdig.

Han poengterer samtidig at Famme i dag leverer produkter til nettbutikken til Weightless – i tillegg til Tights.no.

– Vi har fått veldig mange henvendelser på vår kundeservice. Det er mer et etisk overtramp. Det er sært med tanke på at vi er deres største kunde. Jeg skjønner ikke hva de har tenkt, sier Guttormsen.

Frederik Aune Guttormsen er en av gründerne av Netthandelsgruppen, som står bak blant annet Weightless og Tights.no. Foto: Privat

Forbrukertilsynet: – Får mange slike klager

– Jeg reagerte veldig på måten han gikk frem på for å «stjele» kundene med seg over til Famme, sier Jill Renate Liland.

Hun er en annen tidligere kunde av Weightless som plutselig mottok uønskede e-poster fra Taube og Famme.

Forbrukertilsynet mottar rundt 1000 slike henvendelser hvert år. De har ikke kapasitet til å følge opp alle klagene, men er likevel klar i sin sak.

– Et firma som har fått samtykke om reklame fra kunder, kan ikke bare «ta med seg» det samtykket til et nytt firma. Det er helt klart, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet, og henviser til markedsføringsloven paragraf 15.

Frode Elton Haug er juridisk direktør i Forbrukertilsynet. Foto: Kimm Saatvedt / Forbrukertilsynet

Han forteller at slike overtredelser vanligvis straffes med tvangsmulkt eller gebyrer. Forbrukertilsynet har ikke ressurser til å etterfølge mer enn et par tilfeller i året. Dermed er det kun de mest alvorlige tilfellene der det i praksis blir gitt overtredelsesgebyr.

I fjor ble Postnord ilagt en bot på 400.000 kroner for SMS-reklame sendt til over 800.000 forbrukere.

– De som sender inn klager til oss, er bare toppen av isfjellet. At dette er noe som foregår i stor utstrekning og irriterer mange forbrukere, er helt klart. Det er et problem vi gjerne skulle hatt flere ressurser til å ta saker på, sier Haug.

Beklager i Facebook-gruppen

Vi har flere ganger forsøkt å komme i kontakt med Taube, men han har foreløpig ikke svart på våre henvendelser.

Gründeren har derimot kommentert en rekke av kommentarene i Facebook-gruppen. Der innrømmer Taube at han har gjort en feil.

«Det er mitt verk og min feil. Beklager. Til info ønsker jeg også å nevnte at Weightless i dag er noe annet enn det var på min tid. De kan ikke klandres for min klønete formulering», skriver han blant annet.

Han skriver også følgende:

«Vi skal gå gjennom lister og rutiner. Nå drives Weightless av noen andre. Ønsker ikke å sette de i dårlig lys på noe som helst måte».

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. 18-åring mistet lappen etter å ha kjørt i 131 km/t på Motorveien

  2. Vil kaste Bandidos ut fra hus i Hillevåg

  3. Sjekk denne perlen fra Viking-spilleren: – Jeg bare la den i hjørnet

  4. Kjørelærer: – Mange må vente for lenge på å få kjørt opp. Nye bestillingsregler bidrar til kaos

  5. De lo av den trange T-skjorten og den enorme pyjamasbuksen

  6. Mangemillionær fra Stavanger impulskjøpte sørlandshytte til 19 millioner: - Jeg likte det jeg så

  1. Treningstilbehør
  2. Trening
  3. Forbrukertilsynet
  4. Markedsføring