Gisle Morten (47) og Sofie (50) holder seg i form med fjellturer. Slik får du best effekt på turen

Å gå tur i kupert terreng er god trening. Her er ekspertenes tips til en best mulig økt.

Ekteparet er klar for en ettermiddagstur i fjellet.
  • Janne Håland
    Aftenbladet
  • Anders Minge
    Fotograf
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

For ti år og tretti kilo siden ville Gisle Morten Hetland få tankene over på andre ting etter et samlivsbrudd.

– Jeg ville gjøre noe annet enn å sitte i stuen og glo, sier han.

Først begynte han med sykling, før han fant ut at han likte enda bedre å gå. En god kompis fikk ham med på å gå faste fjellturer med en vennegjeng. Siden oppdaget han en fjellturgruppe i hjembyen Sandnes på Facebook, og ble med der også.

Nå går han toppturer én til sju ganger i uken, med en varighet på to timer og en lengde på rundt en mil. Ofte med flere knauser på samme tur. Fjellturene er blitt treningsformen både han og kona Sofie Shipley sverger til i hverdagen.

– Noe av det vi hadde til felles da vi møttes, var å gå. Så har det bare utviklet seg til lengre og brattere turer, sier hun.

Beina får god trening i terrenget.

Både styrke og kondisjon

Å gå i fjellet er fin og variert trening, ifølge treningsfysiolog og overingeniør Thomas Fremo ved K.G. Jebsen-senter for hjertetrening (CERG).

– Man kan få inn mange aspekter på en fjelltur, både kondisjonstrening i motbakkene og styrketrening for beina i bratte kneiker. Å gå oppover er dessuten skånsomt for knær og ankler, mer skånsomt enn å jogge på asfalt. I skogsterreng og nedover trener man også balanse og kjernemuskulatur, sier han.

– Fjellturer kan gi et avbrekk fra treningen man vanligvis gjør, sier treningsfysiolog og overingeniør Thomas Fremo.

Bruker man fjellturer som eneste treningsform, kan man legge inn minst tre turer i uken på over førti minutter eller mer.

– Med litt intensitet underveis gir det god kontinuitet og jevn effekt på kondisjonen. Man kan variere mellom forskjellige topper og lengder, sier Fremo.

Stopper ikke i bakken

Å gå oppover på ulendt sti er noe av det Gisle Morten Hetland liker best. Tempoet varierer med dagsformen, men målet er uansett å gå opp hele bakken uten å stoppe, for å få opp pulsen.

– Det er kjekt å kjenne at det går bedre og bedre hver gang. Men jeg kjenner fort hvis jeg ikke går på en stund, enten fordi jeg har ferie eller er litt lat. Det er jo ferskvare, sier han.

I tillegg forsøker han å utfordre seg selv litt, med å gå litt lenger eller fortere fra gang til gang.

– Det blir lettere og lettere. Det er mye kjekkere å gå når man er i form, sier han.

Turene går ofte på merket, men ulendt, sti.

Å gå sammen med andre som er på ens eget nivå gjør også turen kjekkere, mener Hetland. Særlig om man er nybegynner.

– Det er fint å ha folk som venter på deg og pusher deg litt, sier han.

Nå er han selv blitt turleder for fjellturgruppen som fikk ham opp av sofaen.

– Jeg går jo uansett, så det er kjekt å motivere og inspirere andre til å komme seg ut.

Les også

Siri (43) har sluttet å sløve på sofaen. Slik hjelper du «sofagrisen» i gang med treningen.

Naturlige intervaller

Gruppen Fjells Venner & Turkompani har over 5700 følgere på Facebook. Hver dag inviterer de alle som vil med på gratis turer i Stavanger-området, med ulik vanskelighetsgrad.

– Vi går til fjelltopper for å få mest mulig utbytte av treningen på kortest mulig tid, forteller gruppeleder Tom Arild Lima.

På hverdagsturene går gruppen mellom 500 og 800 høydemeter i løpet av to timer. Lengden varierer mellom seks og ti kilometer.

– Folk forteller at de har veldig utbytte av treningsformen, i tillegg til at det er sosialt. Noen som har hatt ryggproblemer har sluttet med både kiropraktor og smertestillende etter at de begynte å gå i ulendt terreng, sier Lima.

På turene holder de et jevnt tempo.

– Så vil bakkene bli som en form for intervaller, sier han.

Både Hetland og Shipley er med i fjellturgruppen, men går også turer bare de to alene.

Kupert terreng vil nemlig gi økten et naturlig intervallpreg, og man behøver ikke å se så mye på minuttene man bruker.

– Går man en slik tur, er det fint å ta terrenget litt til hjelp, sier Fremo ved CERG.

Han foreslår å gi på til et punkt man ser lenger fremme i terrenget. Man skal kjenne at kroppen og pusten jobber godt til neste knaus. Så kan man ta en pause i et par minutter og nyte utsikten.

– Ved å bruke hjertepumpen i motbakken, får man litt høyintensiv kondisjonstrening. Det er kanskje lettere å lure inn intensitetstrening i naturen enn når man på asfalt og tredemølle skal ha intervaller på fire minutter, mener Fremo.

Les også

Intervalltrening for nybegynnere: Seks viktige ting du må vite

Utsikten har betydning

Tredemølle er ikke noe for Hetland. På treningssenter har han vært én gang, og det fristet ikke til gjentagelse.

– For min del handler dette også mye om å være i naturen, og om utsikt, fred og ro, sier han.

– Det er en blanding av terapi og trening. Det er godt å komme seg ut og koble av i en travel hverdag, sier Shipley.

Fjellturene kan nemlig hjelpe på mer enn den fysiske helsen. Utsikt er ofte et mål for turgåere, og kanskje ikke uten grunn. Forskning.no har omtalt studier som viser at vakker utsikt gjør at folk føler seg friskere.

Å gå turer var en av tingene paret hadde felles da de møttes.

Det er ikke vanskelig for paret å få plass til fjellturene i hverdagen. Ofte bestemmer de seg hvor de skal dagen før, og velger topper som ligger i nærheten av der de bor.

– Mange må jo kjøre til treningssenteret sitt, så det er ikke noen stor forskjell. Dette er dessuten gratis. Man trenger bare gode sko, sier Shipley.

Selv om turene er trening for dem, tar paret seg alltid tid til å stoppe og nyte utsikten når de kommer til topps. Gjerne med middag fra sekken. De måler alltid lengden og høydemeterne de går, men bruker aldri pulsklokke.

– Pulsen kjenner vi uansett! sier Hetland.

Publisert:
  1. Topptur
  2. Trening
  3. Tur
  4. Fjell
  5. Kondisjon

Mest lest akkurat nå

  1. Ventetid på inntil ett år på SUS: – Fører til stor frustrasjon

  2. Arild Østbø med klar beskjed etter ny praktkamp: - Jeg har fortalt at jeg vil stå

  3. Oversvømmelser og store vannmengder langs E39

  4. Oilers snudde kampen mot erkerivalen: - Vi fikk høre det i pausen

  5. «Det er klart du ikke tror på kjærligheten. Du vokste jo opp med din mor og meg»

  6. Blandet mottakelse for «Nordsjøen» – fra treere til «en oppvisning»