Hvilken melk bør du velge? Her er rådene til den aktive, sunne og den som vil ned i vekt

Utvalget av melk er stort. Vi har spurt ernæringsekspertene om de ulike typene.

Publisert: Publisert:

Foto: Alice Bratshaug

  • Amalie Nord Hagen

Er du i stuss over hvilke melk du egentlig bør velge nå du er på butikken? Med mange flere typer på markedet de siste årene er det mye å velge i.

Blant variantene finner du kumelk, laktosefri kumelk, soyamelk, havredrikk, mandeldrikk og risdrikk.

Les også

Jon (50) løper 10 km på under 34 minutter. Hans ti råd for å løpe raskere hylles av professor.

Vi har spurt ernæringsekspertene Mari Eskerud, Anette Noem Sexe og Emilie Nereng om de ulike typene og hvilke du bør gå for om:

  1. Målet er vektnedgang
  2. Du ønsker flest næringsstoffer/den sunneste
  3. Du trener mye

Dette svarer de:

Valg ved vektreduksjon

Eskerud: Dette vil i stor grad avhenge av kostholdet ditt ellers, men lett kumelk, usøtet soyamelk eller havremelk vil være gode valg.

Sexe: Helt klart kumelk eller soyamelk. Velg de lette og usøtede variantene. De inneholder mer proteiner enn alternativene, som er gunstig for å beholde muskelmasse når man går ned i vekt, og for å holde deg mett.

Nereng: Det er ikke veldig mange kalorier som skiller de ulike melketypene. De som har færrest kalorier er skummet melk, mandelmelk (både søtet og usøtet) og usøtet soyamelk. Så om målet er å kutte kalorier, er dette gode alternativ.

Les også

Legen dykket ned i forskningen og fant syv nøkler til å leve lenge og godt. To av dem overrasket ham.

Mari Eskerud, klinisk ernæringsfysiolog. Foto: Privat

Det sunneste valget

Eskerud: Her vil kumelk eller havredrikk med jod være det beste valget.

Sexe: Velg kumelk. Den inneholder alle de viktige næringsstoffene. Den er også den rimeligste.

Nereng: Jeg anbefaler ekstra lett melk eller usøtet soyamelk.

Les også

Sterke reaksjoner på sak om «korona-kroppen»: – Unødvendig og uforståelig

Emilie Nereng har en bachelor i ernæring. Hun har en instagramkonto med 94.000 følgere der hun deler kostholdsråd og oppskrifter. Foto: Svein Brimi

Valget for den aktive

Eskerud: Hvis du trener mye vil en næringsrik drikk med høyt proteininnhold være nyttig, som kumelk, soyamelk eller havre.

Sexe: Velg kumelk, på grunn av det høye proteininnholdet og de viktige næringsstoffene. Ønsker du plantebasert melk, er soya det beste alternativet.

Nereng: Her ville jeg valgt ekstra lett melk tilsatt vitamin D. Det er også positivt at den inneholder melkesukker, som man trenger både for prestasjon og restitusjon.

Les også

Ti råd for å redusere stress, bekymringer og angst

Anette Noem Sexe, ernæringsrådgiver og personlig trener. Hun jobber for Sterk Helse i Oslo og har en mastergrad i idrettsernæring. Foto: Privat

Under kan du også lese vurderingen Sexe, Eskerud og Nereng har gjort av de ulike formene for melk. Her er det de sier:

Kumelk

Eskerud: Kumelk finnes i flere varianter med ulik mengde fett. Helsedirektoratet anbefaler lette meieriprodukter, derfor bør man velge lettmelk med rundt 0,5 % fett, eller mindre. Kumelk har høyt proteininnhold og inneholder viktige næringsstoffer som kalsium, jod og B12.

Sexe: Det er like mye proteiner i lettmelk, som i de med mer fett. Derfor kan man fint velge de lette variantene, og fremdeles få i seg samme mengde protein.

Nereng: Ekstra lett melk er tilsatt vitamin D. Mange får i seg for lite vitamin D i kostholdet, derfor er det lurt å velge denne.

Les også

Knut (69) var løpetrener i 40 år. Han mener tre ting må inn i treningsprogrammet.

Ekstra lett melk. Foto: Alice Bratshaug

Laktosefri kumelk

Eskerud: Laktosefri melk er nesten helt lik vanlig kumelk, men er en variant for dem som er laktoseintolerante. Næringsinnholdet er tilnærmet likt vanlig melk, og finnes nå også i ulike varianter av fetinnhold.

Sexe: Laktosefri melk er ikke sunnere en den vanlige kumelken, men noe av melkesukkeret er fjernet og noe er spaltet slik at de som ikke tåler laktose også kan drikke melk.

Nereng: Denne inneholder de samme viktige næringsstoffene som i vanlig kumelk. Velg denne om du er laktoseintolerant, men om man tåler vanlig kumelk, velger du den.

Les også

Aldersinndelte aktiviteter: Slik tilfredsstiller du barnas behov for fysisk aktivitet nå

Laktosefri ekstra lett melk. Foto: Alice Bratshaug

Havredrikk

Eskerud: Havredrikk innholder omtrent 30 % av proteinmengden som i kumelk. Det er en kilde til fiber og har også lite mettet fett. De fleste typer berikes med kalsium, vitamin D og B12. Noen typer, som Gryr, er også beriket med jod. Det er kjempebra siden kumelk er en viktig jodkilde.

Sexe: Jeg tror mange velger denne på grunn av den gode søte smaken og fordi det er populært. Den passer godt i kaffe. Den er et godt alternativ for dem som ikke tåler melkeprotein og heller ikke kan drikke laktosefri melk.

Nereng: Når du skal velge plantebasert melk, er det viktig å velge de som er beriket. Du finner produkter der det står at det ikke er tilsatt noe, men det er ikke en fordel når det gjelder melk. Det er lurt å velge melk med mye næring.

Havredrikk. Foto: Alice Bratshaug

Mandeldrikk

Eskerud: Mandeldrikk inneholder veldig lite energi, protein og fett. Drikken er ofte beriket med kalsium, B12 og vitamin D. Mesteparten av kaloriene kommer fra tilsatt sukker, men det finnes også sukkerfrie varianter.

Sexe: Denne melken inneholder lite av de viktige næringsstoffene som finnes i andre typer. Velger du denne som en erstatning for melk, bør du se etter typene som er tilsatt kalsium og jod. Den er dyr og inneholder lite protein.

Nereng: Mandeldrikk ville jeg ikke gitt til barn, fordi den har veldig lite næring og kalorier.

Les også

Alle treningssentre er stengt: Her er ekspertenes åtte beste hjemmeøkter

Les også

Stor oversikt: Er du medlem av et treningssenter? Slik kompenseres du nå.

Mandeldrikk. Foto: Alice Bratshaug

Soyadrikk

Eskerud: Soyadrikk har like høyt proteininnhold som kumelk, og proteinkvaliteten i soya er god. Vanlig soyadrikk inneholder ofte tilsatt sukker, men det finnes også sukkerfrie varianter. De fleste typer berikes med kalsium, vitamin D og B12.

Sexe: Næringsmessig er den et godt alternativ til ekstra lett melk, da det er den som likner mest på kumelken.

Nereng: En god kilde til protein. Velger du de berikede variantene får du de samme næringsstoffene som i kumelk, bortsett fra jod.

Les også

Før syntes Inger (34) at trening var et ork. Nå deler hun hvordan det kan bli noe av det gøyeste du gjør.

Soyadrikk. Foto: Alice Bratshaug

Risdrikk

Eskerud: Risdrikk inneholder svært lite protein og fett, og er hovedsakelig en kilde til karbohydrat. De fleste typer berikes med kalsium, vitamin D og B12. Ris er en kilde til arsen, som vi ikke bør ha for mye av, så derfor frarådes risdrikk til barn under seks år.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Vil kaste Bandidos ut fra hus i Hillevåg

  2. 18-åring mistet lappen etter å ha kjørt i 131 km/t på Motorveien

  3. Mangemillionær fra Stavanger impulskjøpte sørlandshytte til 19 millioner: - Jeg likte det jeg så

  4. De lo av den trange T-skjorten og den enorme pyjamasbuksen

  5. Kjørelærer: – Mange må vente for lenge på å få kjørt opp. Nye bestillingsregler bidrar til kaos

  6. Med to ord fikk han en samlet norsk samfunns­elite til å innse korona-alvoret

  1. Sprek