Derfor er bevegelighetstrening viktig

Vi blir gradvis mindre myke. Den gode nyheten er at en stiv kropp kan mykes opp igjen.

Trening for kroppen må sees i helhetlig sammenheng. Planken er en av mange øvelser.
  • Mette Bugge
    Journalist
Publisert: Publisert:
Fremoverbøyd og avslappet.
Bøy ned og ha gjerne en vekt i hånden, eller et annet redskap.
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Det er et sikkert alderstegn å bli stivere og mer ubevegelig i kroppen. For noen inntreffer dette allerede i 30-årene. Eksempelvis kan man få problemer med å ta hånden ned i gulvet hvis man står med strake ben.

Les også

Disse fire øvelsene bør du gjøre for å holde deg myk

– Forskning viser at vi blir stivere med alderen. Muskel-sene-systemet inneholder en god del bindevev, og mengden og egenskapene til bindevevet forandrer seg etter hvert som vi blir eldre, sier stipendiat Marie Moltubakk ved Norges idrettshøgskole.

Hun holder på å avslutte en doktorgrad nettopp om emnet: Effekt av bevegelighetstrening.

Instruktør Ingrid Dahl (t.h.) kjører gjengen med klare beskjeder og godt humør.

Dagliglivets oppgaver

Men heldigvis kan en stiv kropp mykes opp igjen.

– Bevegelighet i ryggsøyle, skuldre, hofte, kne og ankel er viktig for å kunne gjennomføre dagliglivets oppgaver på en hensiktsmessig måte, sier Ann-Mari Steinsland.

72-åringen er selv tidligere turner og OL-deltager, nå mangeårig styreleder og gruppeinstruktør i Oslo Turnforening.

Denne formiddagen er hun med på en gruppetime i Treningshuset i Oslo, ledet av kollega og instruktør Ingrid Dahl. Her er alle over 60 år.

– Det er så viktig å kunne være bevegelig når man blir eldre. Det handler for eksempel om å kunne komme seg ned på huk for å kunne plukke opp ting eller strekke seg opp til en hylle for å ta ned noe, sier Dahl.

Hun understreker at hele kroppen henger sammen - at skuldre, rygg og hofter er bevegelige, og at kropp og hode kan roteres.

– Jeg ser at det er stor forskjell på bevegeligheten hos mange av dem som kommer hit, men jeg ser også at trening hjelper. Og slik trening, der man må konsentrere seg og fokusere på det man skal gjøre, er også trim for hjernen, sier hun.

Les også

Ekspert: – Om du vil ned i vekt, er dette det første jeg anbefaler å kutte ut

Entusiasmen til instruktør Ingrid Dahl fra Trondheim er smittende.

Beinstyrke er aldri feil

Den erfarne instruktøren Ann-Mari Steinsland sier at vi ofte tar det for gitt at vi skal klare å bøye oss, ta på oss strømper og knyte sko. Eller gre håret og deretter ta armene inn i ei jakke.

– Det er veldig individuelt hvordan forfallet skjer hvis man ikke gjør noe for å opprettholde bevegeligheten, men alle blir stivere i leddene.

Steinsland sier det har en sammenheng både med formen på leddet og hvor stram muskulaturen rundt leddene er, så alle har det ikke på samme måte.

Stivhet i leddene øker med alderen og det kan skyldes mangel på bruk av dem.

Ann-Mari Steinsland med armen opp. Denne dagen er instruktøren med på partiet til en kollega.

Har også deltagere på 90 år

Steinsland har tidligere undervist studenter på Norges idrettshøgskole. Nå trener hun godt voksne kvinner og noen menn en økt i uken. Veteranen legger vekt på allsidighet. Hennes eldste deltagere er rundt 90 år, alle over 60. Steinsland er overbevist om at mange ikke tenker på at mangel på bevegelige ledd kan straffe seg senere.

– Er man lite fleksibel i nakkeregionen, kan det gå ut over oversikten.Vi trenger for eksempel å kunne vri hodet bakover når vi skal rygge bilen.

En liten bokseøvelse er det tid til i løpet av 55 minutter, som treningsøkten varer.

Full guffe i salen

«Dere har lov til å smile» kommer det fra instruktøren, trønderen Ingrid Dahl. Hun er også senterleder på Treningshuset.

I salen denne torsdagen er det nesten 30 godt voksne damer og én mann. Det er ingen tvil om at målet for denne gjengen er å holde kroppen myk og fin, få styrke og litt mer utholdenhet.

– Jeg har gått her regelmessig i mange år, opplyser Marit Hult, født og oppvokst i Stavanger.

73-åringen forteller at hun også gjennomfører programmet på hjemmebane hver morgen, de dagene hun ikke drar til byen for å trene med de andre.

Laila Olsen (81) er like ivrig.

– Alle blir stivere med årene. Man merker det i rygg, nakke og skuldre. Med slik bevegelighetstrening som vi har her, er det mulig å forebygge det, holde oss litt mykere, sier hun.

Laila Olsen (foran) er trofast på trening.
Marit Hult benytter lette vekter og får også bevegelighet i skulderregionen.

Les også

  1. 10 spådommer for fysisk aktivitet i fremtiden

Publisert:
  1. Eldre
  2. Kvinner
  3. Turn
  4. Trening

Mest lest akkurat nå

  1. Ingen har så langt dødd av omikron. Forskere lanserer ny teori om hvorfor den sprer seg så raskt

  2. – Strømprisene kan knekke folks økonomi. Regjeringen kan ikke passivt håpe på at det går over.

  3. – Man er ganske alene hvis noe går galt

  4. Faren presset haglgeværet mot sønnens panne: - Du skal få første skudd. Moren din det neste

  5. – Dette er en suksess

  6. – Sex er breddeidrett hvor penetrasjon ikke er eneste måten å ha sex på