Jøsenfjorden kan få hydrogen-elektrisk ferje

Statens vegvesen ønsker å teste ut en hydrogen-elektrisk ferje mellom Hjelmeland og Nesvik.

I dag er det ferjene MF «Hjelmeland» og MF «Sigrid» som går over Jøsenfjorden. På sikt ønsker Vegvesenet at ferjesambandet skal betjenes av en hydrogen-elektrisk ferje.
  • Andreas Askildsen
    Andreas Askildsen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Derfor lyser de nå ut en utviklingskontrakt.

I januar 2015 ble verdens første elektriske bilferje, MF «Ampere», satt i trafikk i ferjesambandet Lavik-Oppedal i Sogn og Fjordane. Nå ønsker Vegvesenet å ta ytterligere et steg mot en mer miljøvennlig ferjesektor.

– Som en av de første i verden utfordrer vi rederiene, verft og teknologimiljøer til å utvikle en ferje som kan gå på hydrogen, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen i en pressemelding.

Hensikten med prosjektet er å gjøre nullutslippsteknologien tilgjengelig for ferjestrekninger som ikke er egnet for elektrisk drift alene. En hydrogenferje vil ha større rekkevidde enn en elektrisk ferje, men det er lite erfaring med hydrogendrevne fartøy så langt.

  • Ber fylket forkaste anbudet på Tau-ferja
  • Ser stort marked i grønn ombygging av ferjer og skip

Skal kunne drives på elektrisitet

Til å begynne med vil Vegvesenet i løpet av våren arrangere en dialogkonferanse for rederier og leverandører.

«Etterpå blir det prekvalifisering for interesserte rederier, før en går videre inn i en fase med konkurransepreget dialog, frem til utlysning og signering av kontrakt», opplyser Vegvesenet.

De viser til at ferjesambandet Hjelmeland-Nesvik ligger i et skjermet farvann. En fremtidig hydrogenferje skal også kunne drives helelektrisk med lading ved kai. På den måten skal rutetilbudet kunne opprettholdes dersom det oppstår problemer med hydrogendriften.

Krever mye utvikling

Når teknologien er utviklet og testet i Jøsenfjordsambandet, ser Vegvesenet for seg å videreutvikle den for andre og mer krevende samband.

– Det vil kreve et stort utviklingsarbeid for å kunne bunkre og drifte et fartøy med hydrogen. Dette utviklingsarbeidet er kjernen i kontrakten. Prosjektet vil også være interessant for andre deler av sjøfarten, som for eksempel hurtigbåter og annen transport nær kysten, sier Gustavsen.

LES OGSÅ:

Strand: Kunne spart 13.000 i året på HjemJobbHjem

Store kutt i Tau-sambandet fra 2018

Fjord1 ble best på opplæring

Kjempesmell for fylket i Tau-sambandet

Publisert:
  1. Ferje
  2. Jøsenfjorden
  3. Hjelmeland
  4. Transport
  5. Statens vegvesen

Mest lest akkurat nå

  1. Nå har Vikings bolle­konge fått egen spon­sor

  2. Denne kommunen vurderer å melde over­gang til Roga­land

  3. Meteorologen: – Pakk ned tram­polinen. Det meldes liten storm

  4. FHI vil anbefale å gjenåpne landet om kort tid

  5. Ikke sikkert siktede blir av­hørt i denne feng­slings­perioden

  6. Mia Gundersen fikk korona - må utsette premieren