Ferjekøen er en kilometer lang - ferjen fylles ikke opp

En av de tre ferjene over Boknafjorden, MF «Boknafjord», er reserveferje i sambandet over Bjørnefjorden. Én ferje i det sambandet er forsatt ute av drift søndag kveld.

Publisert: Publisert:

– Hadde de lukket lemmen, kunne 10–15 biler ekstra kommet med, og dermed sluppet å vente halvannen time på neste ferje, sier en frustrert leser. Foto: Leserbilde

  • Janne Håland
    Journalist
  • Elisabeth Bie
    Journalist
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Det er uvisst hvor lenge det bare vil gå to ferjer over fjorden (arkivfoto). Foto: Andreas Askildsen

Søndag morgen opplyste Fjord 1 at sambandet Arsvågen - Mortavika vil bli trafikkert med to ferjer ut dagen. Det skyldes at det er tekniske problemer på Halhjem - Sandvikvåg.

– En av ferjene over Bjørnefjorden måtte på verksted fredag, og ble ikke ferdig til å komme seg i rute i dag. Det ble derfor bestemt å sende en ferje fra Boknafjorden nordover, sier regionleder Tor Kristoffersen i Fjord 1.

Søndag kveld sier Kristoffersen til Aftenbladet at den defekte ferjen i sambandet Halhjem-Sandvikvåg ennå ikke er i orden. Dermed kan det dra ut før MF «Boknafjord» er tilbake for å gå i trafikk mellom Mortavika og Arsvågen.

Fyller ikke opp

En leser har sendt bilde av ferjen som forlater kaien. Selv er han nummer fire i køen, og må vente i halvannen time på neste ferje.

– Her ser dere at luken til nedre bildekk er åpen. Hadde de lukket den både foran og akter, tror jeg de kunne fått med 30 biler til. Køen står en kilometer her på E134. Hva er vitsen? Ikke si det er for å holde rutetiden, det er jo uansett ikke mulig når det bare er to ferjer i sambandet, skriver den irriterte leseren.

– Om vi skulle lukket lemmen, ville både lasting og lossing tatt lengre tid. Da måtte bilistene i køen ventet enda lengre. Vi må dessverre gjøre det sånn både av rute- og sikkerhetshenssyn. Det er bare sånn det er, sier Kristoffersen.

Fire timers ferjetur

– Når sambandet i Hordaland får tilbake den defekte ferjen, vil det ta MF «Boknafjord» rundt fire timer å komme seg til Boknafjorden igjen. Avhengig av værforholdene, sier Kristoffersen.

– Noen lesere lurer på hvorfor det alltid er den største av de tre ferjene i Boknafjord-sambandet som blir tatt ut og sendt som reserveferje?

– Størrelsesforskjellen mellom de tre ferjene er marginal. MF «Boknafjord» blir valgt fordi den har de rette fartsegenskapene for sambandet over Bjørnefjorden, sier Kristoffersen.

Ikke avtale om reserveferje

Tidligere har MF «Sulafjord» blitt satt inn som reserveferje i Boknafjorden, etter at Samferdselsdepartementet i fjor vinter grep inn og fikk på plass en avtale om reserveferje. Dette var imidlertid en midlertidig avtale. Det er foreløpig ikke klart om Vegvesenet, Fjord 1 eller Samferdselsdepartementet vil gjøre noe for å få på plass en tilsvarende reserveferjeløsning for kommende vinter. Ifølge Kristoffersen foreligger det ingen konkrete planer om noe slikt nå.

Vegvesenet ombestemte seg

Ferjen «Raunefjord» i sambandet Halhjem-Sandvikvåg, ble sendt på verksted til Buøy tidligere denne uken. Først fikk Fjord 1 nei fra Statens vegvesen til å sende MF «Boknafjord» nordover som erstatning. Men så ombestemte vegvesenet seg, og natt til søndag dro Boknafjord-ferjen nordover, for så å etterlate et hull i rutetabellen i Mortavika-Arsvågen-sambandet.

– Vi ombestemte oss fordi værforholdene endret seg. Med bedre vær ble det plutselig enklere å sende MF «Boknafjord» nordover, sier ferjekoordinator Anders Sæternes i Statens vegvesen til Aftenbladet.

Publisert:

Les også

  1. Fjord1 ønsker å forsterke Boknafjordsambandet

  2. Ofte bare to ferjer over Boknafjorden

Mest lest akkurat nå

  1. Signalbygget på Forus skal rives. Her er de nye planene

  2. Regler for utbetalinger til politikere og partier er kjent ulovlig. Det kan få landsdekkende konsekvenser

  3. Ett nytt smittetilfelle i Stavanger

  4. Fikk du med deg smellet i Gandsfjorden?

  5. Norge har mest overvekt og fedme i Norden. Disse 25 tingene skal få nordmenn til å spise sunnere.

  6. Rødt legger lokk på saken. Slik forklarer Stavanger-politikeren hvorfor hun bryter ut

  1. Samferdselsdepartementet
  2. Arsvågen
  3. Mortavika
  4. Boknafjorden
  5. E134