Mandag åpner veien i Dirdal offisielt

Mandag formiddag er det offisiell åpning av fylkesvei 45 i Dirdal.

Publisert: Publisert:

iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Åpningen skjer rett ved Norstone klokken 11, og det er fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal som skal klippe snoren.

– Siste del av prosjektet i Dirdal har vært svært krevende på mange måter. Men nå er vi endelig i mål, og det er jeg glad for, sier prosjektleder Anne Stine Johnson i Statens vegvesen i en pressemelding.

Fylkesveien ble stengt 20. mai, og det ble satt inn passasjerbåt mellom Oltesvik og Dirdal. Biltrafikken ble ledet om fylkesvei 503 Gloppedalen, mellom Vikeså og Byrkjedal. Planen var å åpne 22. august. I stengeperioden skulle ny vei bli bygd på isoporfylling og Røyrdalstunnelen bli utvidet.

Dette bildet er tatt på åpningsdagen 14. september.

Utfordringer dukket opp

– Vi måtte ta ned en del og sikre resten av ura. Dette var et omfattende arbeid som tok tid. Arbeidet i Dirdal har vært utfordrende, med stort tilsig av vann - eksisterende vei var dårlig, så vi måtte skifte ut mye mer masse enn planlagt. Det har vært vanskelig å ha mange forskjellige arbeidsoperasjoner på et avgrenset område, utdyper Johnson.

I anleggsperioden var 11 personer i arbeid for å holde styr på trafikken. Dette bildet er fra august.
Les også

Det dirrer i Dirdal: - Tilliten til Vegvesenet er på bånn

Les også

Ege Tengesdal: – Forstår frustrasjonen i Dirdal

14. september ble veien i Dirdal åpnet. Fram mot åpningen har fylkesvegen til tider vært stengt om nettene, dette for å kunne fullføre elektroarbeid, portaler og andre ting.

Se video av den nye veien:

Litt av det som er gjort:

  • Veien er lagt om, det er bygd ny vei på isoporfylling (eps). 5800 kubikkmeter isoporblokker gikk med.
  • Det er boret 260 stag inn i ura.
  • Røyrdalstunnelen er utvidet og oppgradert på mange vis. 14.500 kubikkmeter stein er tatt ut av tunnelen.
  • 4600 sikringsbolter er satt i tunnelen.
  • 30.000 kvadratmeter asfalt er lagt.
  • På det meste har 50 personer jobbet i prosjektet. I alt er det lagt ned 56.000 arbeidstimer.

Les også:

Les også

Her kjører de første bilene på den nye veien i Dirdal

Kruse Smith AS har vært entreprenør. Med seg på laget har de hatt Undheim Maskin, Traffec, V&T entreprenør, Veidekke, AG tunnel, Sirdal vegbetong, Hårr betong, Hallingdal bergboring, Norsk bergsikring og Seabrokers.

– Til tross for alle utfordringer, har vi hatt god dialog med Kruse Smith. De har vist vilje og lagt ned stor innsats for å løye utfordringene som vi har støtt på, poengterer Anne Stine Johnson.

Les også:

Publisert: