På denne veien kjørte 22-åringen 190 km/t

190 km/t er den nest høyeste hastigheten som er registrert av Utrykningspolitiet i distrikt Vest. Trygg Trafikk kaller det galskap og hasardspill med andres liv.

På Buevegen ved Varhaug ble en bil målt til 190 km/t i 80-sonen i en laserkontroll søndag kveld. Foto: Geir Sveen

  • Ola Fintland
    Ola Fintland
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Søndag kveld ble en bil på Buevegen ved Varhaug målt til 190 kilometer i timen i 80-sonen i en laserkontroll.

– Det er rett og slett galskap å kjøre så fort. Man setter ikke bare eget liv i fare, man utsetter også andre for fare. Det er forferdelig egoistisk og uakseptabelt fordi faren for ulykker øker dramatisk ved høy fart. Man er ikke alene på veien, man er der sammen med andre, og så høy fart er hasardspill med andres liv, sier kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk.

Operasjonsleder Kjetil Føyen i Sør-Vest politidistrikt uttalte til Aftenbladet at bilen må regnes som en drapsmaskin på veien når du kjører så fort.

– Du kan godt kalle bilen for en drapsmaskin i den hastigheten. Det hjelper ikke med sikkerhetsbelte eller kollisjonspute når du kjører 190 km/t. Hvis du treffer noe eller kjører av veien i den hastigheten, blir det en dødsulykke. Ingen overlever en kollisjon eller sammenstøt i den farten, sier distriktsleder Terje Oksnes i Utrykningspolitiet Vest til Aftenbladet.

En høyesterettsdom fra 2001 ga 60 dagers ubetinget fengsel til en person som kjørte 192 kilometer i timen i en 80-sone. I 80-sonen blir man fratatt sertifikatet ved hastigheter fra 116 km/t og oppover. Retningslinjer fra Riksadvokaten tilsier samfunnsstraff for hastigheter fra 130 km/t og fengsel for hastigheter over 136 kilometer i timen i 80-sonen.

Les også

22-åring kjørte 190 km/t i 80-sonen

Bilen på Buevegen kjørte så fort at UP-patruljen bare fikk med seg biltype og deler av kjennemerket, og de rakk heller aldri å stoppe bilen. Men de klarte likevel å spore opp sjåføren, og 22-åringen har erkjent forholdet.

– Det er svært sjelden vi tar noen i å kjøre så fort. Siden 2013 har vi lagt alle lasermålinger inn i et datasystem, og dette er den nest høyeste hastigheten som er målt i kontroll på de årene, sier Oksnes

Lasermåleren viste egentlig en hastighet på 196 kilometer i timen. Men for hastigheter over 100 km/t er det et fratrekk på 3 prosent. I tillegg er det gjerne en feilmargin på speedometeret i bilen, så det kan fort ha vist en hastighet på over 200 km/t.

Bilføreren hadde også med seg passasjer på kjøreturen.

– Her er det nok en som har vært ute etter å vise hva han er god for. Jeg kan bare spekulere i om han søker spenning eller om han er opptatt av å vise seg fram for andre, men det handler uansett bare om sjåførens egen egoisme. En ting er risikoen for de som sitter i bilen, men de er også en fare for andre, og det er trist at de utsetter seg selv og andre for den risikoen, sier Oksnes.

På grunn av varierende veibredde er det ikke gul midtlinje på Buevegen. Det er også ujevn veibane, og UP-partuljen kunne se at bilen beveget seg opp og ned på veien.

– Hvis du ikke er rallysjåfør, er det få som har erfaring med å kjøre så fort. Synsfeltet til sjåføren snevrer seg også kraftig inn i så stor fart, og du får det vi kaller for tunnelsyn. Det blir som å se gjennom en dorull. Du mister sidesynet og får ikke med deg det som skjer på siden. Hjernen konsentrerer seg mer og mer om det som er rett foran og har ikke kapasitet til å behandle det som skjer på sidene, sier Oksnes.

For andre trafikanter er det også vanskelig å vurdere hvor fort bilen kommer fordi bilen har mer enn dobbelt så stor fart som fartsgrensen tilsier. Det gjør også at faren for ulykker øker.

Publisert:
  1. Utrykningspolitiet (UP)
  2. Trafikksikkerhet
  3. Trygg Trafikk
  4. Sør-Vest politidistrikt
  5. Varhaug

Mest lest akkurat nå

  1. 40 nye tilfeller av det muterte koronaviruset i Nordre Follo

  2. Gårdsutsalget til Tommy Skjæveland møter motstand

  3. Turgåere funnet etter leteaksjon i Sirdal

  4. 14 ansatte mister jobben i Byggmakker Sørbø

  5. Lave, lokale smitte­tall gir forsiktig opti­misme – tror på gradvis åpning

  6. Tre svensker fikk saftig bot etter å ha kjørt ulovlig inn i Norge