Kjørte med ulovlige blålys

14 av 16 kontrollerte kjøretøyene under Vegvesenets kontroll hadde skriftlige mangler. Åtte fikk bruksforbud.

Her må sjåføren opp på taket og montere av blålysene. Det er kun utrykningskjøretøy som får lov til å benytte seg av blålys på veiene.
  • Torkel Anstensrud Schibevaag
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Statens vegvesen avhold onsdag en trafikkontroll på Sokn kontrollstasjon av den forbipasserende tungtransporten på E39.

«Nok en travel dag på Sokn kontrollstasjon», melder Vegvesenet.

  • 16 kjøretøy ble kontrollert.
  • 14 hadde skriftlige mangler.
  • Åtte fikk bruksforbud.

Én sjåfør hadde pyntet lastebilen med blålys på taket. Vegvesenet påpeker at lastebilen ikke var registrert som et utrykningskjøretøy. Derfor ble sjåføren nødt til å skru av blålysene, før han kunne kjøre videre.

LES OGSÅ:

Sjåfør tok pause til kontrollen var over, hadde 3200 kilo overlastMistet lappen etter å ha kjørt i motsatt kjørebane
Lastenbilen til sjåføren fikk påsatt hjullås.

Må forlate landet

Én sjåfør fra Øst-Europa ble vinket inn til kjøre- og hviletidskontroll. Vegvesenet avdekket at han kjørte uten sjåførkort. Disse kortene registrerer kjøretiden til sjåførene.

– Dette er en svært alvorlig overtredelse. Den blir behandlet deretter, skriver Vegvesenet i kontrollrapporten.

Kjøretøyet ble påsatt hjullås, sjåførens dokumenter ble tatt i forvaring og han må møte hos politiet.

– Så må han forlate landet, skriver Vegvesenet videre.

LES OGSÅ:

Vegvesenet har politianmeldt TS-enOBS! Glatte veier i Sirdal

Politianmeldt

Under kontrollen fikk flere varebiler kontrollert vekten.

– Her var det mange som overvurderte lasteevnen på kjøretøyene sine, skriver Vegvesenet.

Én varebil med fliser veide hele seks tonn. Det er 2,5 tonn mer enn tillatt. Sjåføren ble politianmeldt av Vegvesenet.

Det måtte tre varebiler til Sokn kontrollstasjon for å bringe lasten videre.

Fire andre varebiler måtte også sette av mye utstyr. Det tok både tre og fire turer før all lasten var tatt med.

Et kjøretøy hadde stablet lasten slik at den var nærmere tre meter bred. Tillat bredde på norske veier for denne type kjøretøy er 2,55 meter.

Etter å ha stablet om rundt 1500 dekk, så var kjøretøyet tilbake på lovlig bredde.

LES OGSÅ:

Brannhelikopter i full sving - sager hull i isen for å hente vannVegvesenet: Plastforbud kan utsette Rogfast i 5-7 årAnleggsarbeid på Madla gir ny gang- og sykkelvei
Publisert:
  1. E39
  2. Tungtransport

Mest lest akkurat nå

  1. Slutt etter 110 år: – Jeg synes det er vanskelig å miste jobben

  2. Snøkaos på Sørlandet: Vurderer å evakuere biler som er tomme for strøm

  3. Hastverk og uenighet på kammerset. Slik gikk diskusjonen om de nye tiltakene.

  4. Metersregel, skjenkestopp og maksantall hjemme: Dette er de nye korona­tiltakene

  5. – Føles som et déjà vu

  6. Åpner onsdag: Slik blir den nye brannstasjonen ved Motorveien