Advarer motorsyklister mot Kjerag-veien

En 16-åring fra Forsand holdes ennå i kunstig koma etter en MC-ulykke på Lyseveien. Den svingete veien mellom Lysebotn og Sirdal er svært ulykkesbelastet.

Publisert: Publisert:

Her skjedde den siste av trafikkulykkene på Lyseveien mellom Lysebotn i Forsand kommune og Sirekrok i Sirdal. Foto: Henrik Lilleheim

  • Tor Inge Jøssang
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

16-åringen har fått hodeskade og er blitt holdt i kunstig koma siden ulykken 8. juli. Trafikkuhellet skjedde på Lyseveien klokken 10.30 lørdag formiddag. Det var dårlig sikt på grunn av tåke, glatt veibane og forholdsvis lav hastighet da motorsykkelen traff fronten på en norskregistrert BMW X3 som stod i ro. Etter det Aftenbladet erfarer var det små ytre skader på fører, kjøretøyet og hjelmen. Tenåringen hadde hatt sertifikat for lett motorsykkel i tre uker.

– Vi er ennå ikke ferdig med etterforskningen, opplyser Egil Netland, lensmann i Sirdal.

Ulykkesanalysegruppen (UAG) i Statens vegvesen etterforsker også trafikkuhellet.

16-åringen er aktiv i Norsk Folkehjelp og var på vei hjem fra Bolten Aktivitet- og Beredskapsenter, den gamle skolen i Lysebotn. Dette er basen for redningsmannskaper fra Forsand og Strand, som holder oppsyn med turisttrafikken til Kjerag.

22 ulykker

Den 32 kilometer lange strekningen mellom kraftbygda Lysebotn og Sirdal er trafikkfarlig, særlig for motorsyklister. Det har vært tre dødsulykker, siste gang i fjor da en motorsyklist omkom på samme strekning. Fartsgrensen er 80 kilometer i timen, men i praksis er det lite aktuelt på grunn av smal og svingete vei rundt fjellknatter og vann.

– Vi vet det er mye trafikk på Lyseveien og at trafikken øker år for år i takt med turisttrafikken til Kjerag. Det er en smal og kronglete vei, som nok kan være en utfordring hvis farten blir for stor, sier lensmann Egil Netland.

Siden 1993 har det vært minst 22 trafikkulykker på Lyseveien. To sykkelulykker, to bilulykker, resten med motorsykkel. Veivesenets tjeneste Vegkart har registrert 19 ulykker. Aftenbladet har funnet ytterligere tre ulykker i avisarkivet.

Ifølge driftsansvarlig Henrik Lilleheim på Kjerag parkering skjer det mye mer.

– Det er store mørketall, mange trafikkuhell blir ikke registrert. Enten fordi de kommer seg på sjukehus selv eller ikke er skadet nok. Det skjedde 3–4 ulykker i fjor og to i år utenom den med 16-åringen. Og det er bare det jeg vet om, etter å ha snakket med folk. Ofte sklir motorsyklistene på sand i veibanen. Dette forårsaket flere uhell i fjor. Det er mange motorsyklister som kommer hit. Det kan være 60–70 samtidig på parkeringsplassen, de fleste på dagstur, opplyser Lilleheim.

Da 16-åringen kolliderte, slo de involverte bilistene alarm. Det var stor turisttrafikk, og blant de som kom kjørende var mannskaper fra Røde Kors. Legehelikopter tok av kort tid etter at det var slått alarm, men kunne ikke lande i nærheten av ulykkesstedet på grunn av tåke. Lege ble transportert dit med ambulansen til Norsk Folkehjelp, som står stasjonert i Lysebotn nettopp for å være en ressurs ved slike værforhold. Derfor tok det cirka 40 minutter før lege kom til stedet og kunne gi livgivende førstehjelp til den bevisstløse tenåringen. Skadene er alvorlige og det er uavklart hvordan det vil gå.

Redningsmann

Inger Anita Merkesdal fra Forsand er mor til 16-åringen og takknemlig for støtten familien har fått.

– Vi opplever et lokalsamfunn på sitt aller beste. Det er veldig mange som følger med på sosiale medier og er opptatt av hvordan det går. Vi har fått tilbud om alt fra praktisk matlaging, til hagearbeid, kjøring og rubbel og bit. Det er vi virkelig takknemlige for, og det gjør godt midt i alt det vonde. Jeg er også ufattelig imponert over oppbakkingen fra Norsk Folkehjelp, sier Merkesdal, som var bortreist på ferie da ulykken skjedde.

Sønnen hadde vært en av lederne for den årlige ungdomsleiren for Norsk Folkehjelp, som i år var på Bolten. Han hadde blant annet vært med på å lede 30 deltakere på turer til Preikestolen, Flørli og Kjerag. Etter en uke på leir skulle 16-åringen ha en dag fri. Han skulle hjemom Forsand og hadde ferjebillett tilbake til Lysebotn søndag morgen for å fortsette sommerjobben.

– Han er kjent for å kjøre sakte og forsiktig. Vi har øvelseskjørt på Lysevegen med bil tidligere. Jeg skulle ønske vi hadde visst for to uker siden at dette er en ulykkesbelastet strekning. Det er viktig å få denne informasjonen ut til publikum. Jeg tror det beste ville vært skilt som advarte om at det er en spesielt ulykkesbelastet strekning for motorsyklister, sier Merkesdal.

Bedre varsling?

Lysefjorden Utvikling (LU) har ansvaret for å tilrettelegge sti og parkering for Kjerag. Lyseveien er vinterstengt om lag halve året. Den brøytes i midten av mai og holdes åpen til snøen vender tilbake i oktober/november.

– Med tanke på at Lyseveien er stengt halve året og strekningen er forholdsvis lite trafikkert, er dette en forholdvis ulykkesbelastet strekning. Det er i stor grad turister som ferdes der. Det er trist og uheldig at så mange uhell skjer, dette er ikke på noen måte ønskelig. Det er mulig at Statens vegvesen kan se på skilting, varsling, fartsbegrensning og andre trafikksikkerhetstiltak, sier daglig leder Audun Rake i LU.

Stig Vidar Hovland i NAF MC Stavanger har kjørt strekningen selv.

– Det er nytt for meg at det har vært så mange ulykker på Lyseveien. Det er dumt at dette ikke er kjent fra før, fordi hvis det er kjent at en vei er ulykkesbelastet så kan det bidra til at folk kjører mer forsiktig. Ut fra min egen erfaring så er dette ikke overraskende. Dette er en krevende vei å kjøre på. Den er smal og kommer det biler mot så må man stoppe helt opp. For turister er den veldig annerledes i forhold til normale veier i Norge, for den er såpass smal, sier Hovland.

Astrid Eide er leder for Statens vegvesen i Rogaland. Det er ferietid og hun kjenner ikke til om det er gjort noen vurderinger av fagfolkene som har ansvaret.

– Det er mange veier i Norge som ikke er standarden, og det er mye trafikk nå på sommeren. Vi klarer ikke å skilte oss ut av alt, selv om det sikkert er noe å gå på. Det er noe med at trafikantene må vise hensyn til hverandre. Motorsyklister og syklister er sårbare og bilister må ta ekstra hensyn på sånne veier, sier Eide generelt.

Forsand-ordfører Bjarte S. Dagestad vil ta tak i saken.

– Forsand kommune vil ta kontakt med Statens vegvesen og Sirdal kommune for å drøfte eventuelle tiltak. Det må alltid være et mål å redusere faren for ulykker og kan vi redusere dette med bedre skilting og informasjon, så er det absolutt i vår interesse å få til det, kommenterer han.

Lyseveien holdes vinterstengt. Den brøytes i mai og stenges igjen når snøen faller i oktober/november.

Motorsykkel traff varebil
Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Tre nye smittetilfeller i Stavanger

  2. Viking raste etter nederlaget: – Sjokkerende

  3. Strenge nasjonale retningslinjer innført: Dette betyr det for Halloween og bursdager

  4. Kan man legge det i fryseren? Eller helle kokende vann over? Her får du svar om hvordan viruset drepes i tøymunnbind

  5. Prisen for å være øykommune

  6. Fant smitte på 344 fly i Norge. De fleste tilfellene kommer fra ett land.

  1. Forsand
  2. Lysebotn
  3. Statens vegvesen
  4. Norsk Folkehjelp
  5. Motorsykkel