Hjem fra vinterferien i ruskevær? Slik kjører du i kolonnekjøring

Vinterferien er snart over og tiden er snart inne for å forlate fjellet og vende hjem, de aller fleste med bil. Været skifter fort i høyden, og skulle det bli uvær kan det være greit å vite reglene for kolonnekjøring.

Foto: Colourbox/Tryg Forsikring

  • Raissa N. Lomboto
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

- Det er jo aldri trivelig å havne i bilkø mens snøfokket står utenfor, men kolonnekjøring iverksettes først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med, da det ikke skal være flere personer i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Espen Opedal, direktør i Tryg Forsikring.

Drivstoff, mat og klær

Sannsynligheten for at man havner i kolonnekjøring er ganske stort. Veierr som Ørsdalen, Hunnedalen og Haukelifjell har allerede vært stengt flere ganger i løpet av denne uka. Derfor er det viktig å ta noen forholdsregler hvis du vet at du kan havne i kø for kolonnekjøring.

Ha godt med mat og varme klær liggende i bilen, ha nok drivstoff og sørg for at bilen er godt skodd for vinterføre. Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer.

– Været på fjellet kan gå fra sol til snødrev på få minutter. Blir det
kolonnekjøring må man være forberedt på ventetid før man kommer med, det kan ta flere timer i verste fall. Har man aldri opplevd kolonnekjøring før, kan det lønne seg å sette seg inn i reglene. Det kan oppleves stressende å kjøre kolonnekjøring for første gang, sier Opedal.

Les også

LES OGSÅ: Aldri vært så mye snø siden 1979

Les også

LES OGSÅ: Takker redningsmannskapene etter dramatisk redningsaksjon i Ørsdalen

Les også

LES OGSÅ: Bilbergerne ble kjendiser for en dag

Nødblink og kald luft

En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

– Spesielt når det er snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen. Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Opedal.

Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen.
Brøytemannskapet vet at du er der.

Les også

  1. LES OGSÅ: Utenlandske vogntog skaper problemer i trafikken

  2. LES OGSÅ: Se bildene fra trafikkaoset

Publisert:
  1. Kolonnekjøring
  2. Vær
  3. Snø
  4. Fjell

Mest lest akkurat nå

  1. «Klovnen er borte»

  2. Ekspert: Du får vaksine eller covid

  3. Per Inge Torkelsen er død

  4. Prøveordningen kan rett og slett være et signal om at politikerne trekker seg bort fra velgerne

  5. Her kan du feire sankthans – i deilig sommervær: - Det kan neppe bli så mye bedre

  6. De solgte huset og gjorde noe de aldri hadde drømt om