Hjem fra vinterferien i ruskevær? Slik kjører du i kolonnekjøring

Vinterferien er snart over og tiden er snart inne for å forlate fjellet og vende hjem, de aller fleste med bil. Været skifter fort i høyden, og skulle det bli uvær kan det være greit å vite reglene for kolonnekjøring.

  • Raissa N. Lomboto
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

- Det er jo aldri trivelig å havne i bilkø mens snøfokket står utenfor, men kolonnekjøring iverksettes først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med, da det ikke skal være flere personer i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Espen Opedal, direktør i Tryg Forsikring.

Drivstoff, mat og klær

Sannsynligheten for at man havner i kolonnekjøring er ganske stort. Veierr som Ørsdalen, Hunnedalen og Haukelifjell har allerede vært stengt flere ganger i løpet av denne uka. Derfor er det viktig å ta noen forholdsregler hvis du vet at du kan havne i kø for kolonnekjøring.

Ha godt med mat og varme klær liggende i bilen, ha nok drivstoff og sørg for at bilen er godt skodd for vinterføre. Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer.

– Været på fjellet kan gå fra sol til snødrev på få minutter. Blir det
kolonnekjøring må man være forberedt på ventetid før man kommer med, det kan ta flere timer i verste fall. Har man aldri opplevd kolonnekjøring før, kan det lønne seg å sette seg inn i reglene. Det kan oppleves stressende å kjøre kolonnekjøring for første gang, sier Opedal.

Les også

LES OGSÅ: Aldri vært så mye snø siden 1979

Les også

LES OGSÅ: Takker redningsmannskapene etter dramatisk redningsaksjon i Ørsdalen

Les også

LES OGSÅ: Bilbergerne ble kjendiser for en dag

Nødblink og kald luft

En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

– Spesielt når det er snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen. Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Opedal.

Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen.
Brøytemannskapet vet at du er der.

Les også

  1. LES OGSÅ: Utenlandske vogntog skaper problemer i trafikken

  2. LES OGSÅ: Se bildene fra trafikkaoset

Publisert:
  1. Kolonnekjøring
  2. Vær
  3. Snø
  4. Fjell

Mest lest akkurat nå

  1. Et enkelt Messenger-spørsmål fra en slektning ble til et mareritt for Rune Nedrebø

  2. Hadia Tajik-erstatter klar for Stortinget – tre kandidater til maktrolle i Rogaland

  3. Hugger opp supplybåter på løpende bånd under E39

  4. Bilen tok fyr på hyttetur

  5. Stakk av etter trafikkuhell

  6. Uvanlig mange spedbarn er sykehusinnlagt siste to uker - SUS forbereder seg på flere