Sneglefart i halvannen time

Det skal ikke mer til enn en motorstopp på Motorveien, så stopper trafikken helt opp.

Publisert: Publisert:

Kannik er ett av stedene der trafikken hoper seg opp på morgen og ettermiddag. Foto: Jarle Aasland

Denne artikkelen er over fem år gammel

— Dette området er ikke så stort at det trenger å være så mye kø som det er, sier Johan Gismervik, trafikkansvarlig i Stavanger kommune.

Han sitter i trafikkmøte sammen med politiet og Statens vegvesen da Aftenbladet ringer, og sammen ramser de opp det de mener er de verste kø-områdene i Stavanger.

Motorveien i rushtida

Kannik

Motorveien ved Solasplitten, spesielt om ettermiddagen

Madlaveien ved Tjensvollkrysset

Fylkesvei 44 ved Gausel

LES OGSÅ:

Les også

Denne appen hjelper deg utenom køene

— Det skal ikke mer til enn en motorstopp eller en liten ulykke før det stopper helt opp disse plassene, sier Gismervik.

- Hva tenker du om at det er så sårbart?

– Det er ikke bra. Men heldigvis er det ikke sårbart for utrykningskjøretøy, selv om det er sårbart for oss som må stå i kø, sier han.

- Hvordan har utviklingen vært?

— Det var køer for fem-seks år siden også. Noen steder har det blitt bedre, andre steder blir det verre. Totalt sett er det mer trafikk og mer kø, men ikke katastrofalt mer kø enn i nær fortid, sier han.

Han forteller at de verste køene oppstår innenfor omtrent halvannen time på morgen og ettermiddag:

Mellom 7.30 og 8.30 på morgenen.

Mellom 15.00 og 16.30-17.00 på ettermiddagen.

Gismervik mener små forandringer av vaner vil gjøre en stor forskjell.

— I sommer, da vi stengte Byhaugtunnelen, var det kaos de første par dagene. Etter hvert begynte folk å kjøre til andre klokkeslett og andre veier. Det ble ikke helt bra, men mye bedre enn de første dagene. Ofte er det bare snakk om få minutter i forskjell på om det blir kø eller ikke, sier han.

- Hva kan hjelpe?

— Hvis man kan ha fleksibel arbeidstid og kanskje starte litt tidligere eller avslutte litt seinere. Det ville hjulpet godt. Dessuten kunne de som aldri før har gjort det, prøvd å ta bussen eller sykle til jobb. Hvis det ikke fungerer, har de i alle fall prøvd.

- Hvordan tror du en app med informasjon fra de reisende vil hjelpe?

— Hvis du for eksempel får beskjed om en vei der det er mye trafikk, vil det nok hjelpe folk til å velge alternative veier.

LES OGSÅ: Derfor sykler de ikke

Sløve sjåfører

Det skal ikke mer en én treig sjåfør til for at det dannes kø, ifølge forsker Arvid Aakre ved NTNU i Trondheim.

— Hvis trafikken flyter brukbart på E 39 og bare én person er litt uoppmerksom, kommer for nær bilen foran og må bremse opp, vil det forplante seg bakover og ødelegge for alle. Å få trafikken flytende igjen tar lang tid, sier Aakre, som blant annet jobber med køteori.

Kø inn mot Kannik. Foto: Fredrik Refvem

— Man kan øke kapasiteten på veiene med opptil 30-40 prosent hvis trafikantene oppfører seg mer effektivt, sier han. - Er bilister for redde?

— Noen, og det blir en veldig feil holdning. Det gjelder å være offensiv i en kø-situasjon. Vi har mange eksempler på at sjåfører gir opp og tenker «jaja, nå stopper det». Det blir en ond spiral, og det gjør det vanskelig å få flyten i gang igjen, sier Aakre, og forklarer hvordan det skjer.

LES OGSÅ:

Les også

- Sløve sjåfører skaper kø

— Det er førstemann i køen som må gjøre noe. Straks førstemann er ferdig, må den neste bidra. Du må være hundre prosent klar når det er din tur, og følge med på trafikken lenger framme i køen. Det er hemmeligheten med all effektiv køavvikling. Hvis du er sløv, går det skeis. Hvis alle er med på en effektiv dugnad, vil trafikken flyte bedre.

En ny trafikksikkerhetsplan for Stavanger for 2014-2017 viser følgende:

  • 182 syklister ble skadet i trafikken mellom 2003 og 2012.
  • 165 fotgjengere ble skadet i trafikken mellom 2003 og 2012.
  • Færre omkom i trafikken mellom 2003 og 2012.
    Se kart under for å se hvor det har skjedd flest ulykker med personskade mellom 2008 og 2012. Du kan trykke på de røde punktene eller de blå strekene.

Flaskehalser

Stavanger-politikernebehandlet nylig en sak om flaskehalser.

Multiconsult har, på oppdrag fra Stavanger kommune, identifisert 71 flaskehalser i veinettet. De har gått gjennom det sammen med Statens vegvesen, og anbefaler at det gjøres strakstiltak på 13 av flaskehalsene. Rådmannen har valgt ut fem av disse der det skal gjøres noe.

  • De ønsker fire felt ved Kjelvene, altså veien som går under kulverten mot tunnelen ved Bybrua.
  • I tillegg foreslås det å lage kollektivfelt på Forus nord, på en vei inn mot Solasplitten. Dette vil gjøre at mange Forus-busser vil få mindre forsinkelser. Statens vegvesen mener dette kan gjennomføres som
Les også

Her skjer flest ulykker

strakstiltak.

  • Også rundkjøringen ved sykehuset i Bekkefaret betegnes som en flaskehals. Her foreslås det å endre oppmerking av piler, redusere størrelsen på øya i rundkjøringen og sette opp rekkverk mot gang— og sykkelsti. Dette regnes som et strakstiltak.
  • Videre foreslår rådmannen å vurdere å endre krysset midt på Strømsbrua, slik at venstresving blir forbudt. Dette krysset skaper trøbbel både på formiddag og ettermiddag.
  • Også et Ullandhaug-kryss skal vurderes å gjøre noe med. Krysset mellom Kristine Bonnevies vei, Ullandhaugveien og Madlamarkveien betegnes som en flaskehals. Her vurderes det å etablere to felt i østre og vestre tilfart på eksisterende rundkjøring.
Publisert: