Nå blir det nytt kjøremønster i Schancheholen

Arbeidet med å klargjøre for åpningen av Eiganestunnelen starter torsdag, og det vil føre til endret kjøremønster i Schancheholen. Arbeidet er ferdig mandag 20. april.

Publisert: Publisert:

Foto: Pål Christensen

  • Stavanger Aftenblad

Det nærmer seg åpning av Eiganes- og Hundvågtunnelen, og derfor må kjøremønsteret i Schancheholen gjøres permanent. I perioden 16. til 20. april blir det nattestengning i rundkjøringen ved Miljøkulverten.

Fra 17.4. klokken 18.00 til mandag 20.4. klokken 06.00 blir begge rampene opp ned til E39 ved Schancheholen stengt hele døgnet, og ikke bare nattestid.

Omkjøring blir skiltet.

Vegvesenet ber bilistene ta hensyn til at det blir arbeidet nært opp til veien.

Les også

Nærmer seg åpning av Hundvåg- og Eiganestunnelen

Les også

Slik forklarer prosjektlederen hvorfor Ryfast må utsettes enda en gang

Les også

Avdelingsdirektør: Umulig å si når Ryfast kan åpnes

Test av skilt - kan vise feil

I samme periode vil det også de elektroniske skiltene bli testet for at de har riktig tekst, og de kan være misvisende. Følg derfor annen skilting - ikke de store elektroniske, opplyser Vegvesenet i en pressemelding.

Bilistene må lære seg et nytt kjøremønster når Eiganestunnelen åpner.

– Bilistene vil raskt lære seg det nye kjøremønsteret, men vi ber om at det tas hensyn, for noen forandringer blir det. Når en kjører sørover gjennom Miljøkulverten, blir det kun mulig å kjøre inn på E39 i det venstre feltet. Høyre felt er for dem som skal til Ullandhaug, sier byggeleder i Statens vegvesen, Thomas Wardman.

Les også

Tidligere bydelsutvalgsleder reagerer på at koronaviruset utsetter Eiganes- og Hundvågtunnelene på ubestemt tid

Flere endringer i kjøremønster

Han forteller at for dem som kommer fra Ullandhaug, blir det små endringer.

– E39 fra sør mot Randaberg og Bergen vil fortsette inn i Eiganestunnelen når tunnelene åpnes, og avkjøringsrampen opp til Ullandhaug og mot sentrum vil bare bli ett felt. Men det blir utvidet til to når en kommer opp til rundkjøringen ved Miljøkulverten, sier Wardman.

Han innrømmer at det ikke er enkelt å forklare brukerne det nye kjøremønsteret.

– Det blir godt skiltet, og jeg håper og tror at bilistene raskt vil lære seg nytt kjøremønster, sier Wardman.

Publisert:

Les også

  1. Trafikken stupte i Ryfylketunnelen fra januar til februar

  2. Vegvesenet har begynt å sjekke råkjøring i Ryfast: – Kan ikke sitte og vente på at det skjer ulykker

  3. Intern e-post avslører at Gunnar Eiterjord mister jobben som Rogfast-sjef

  1. E39
  2. Eiganestunnelen
  3. Statens vegvesen
  4. Tunnel