Flaskehals har endelig fått fire felt

Fredag åpnet den nye firefeltsveien på E39 mellom Sandved og Hove. Nå lover Vegvesenet betraktelig mindre kø i morgenrushet.

  • Julie Teresa Rege Olsen
    Julie Teresa Rege Olsen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

– Dette var så uvant at det var så vidt jeg klarte å holde 90 km/t, spøker Ståle Rostøl etter første kjøretur på den nye firefeltsveien fra Hove til Sandnes.

Fredag morgen bar det beine vegen på E39 fra Bogafjell til Sandnes. Skiltene med redusert hastighet var ryddet bort og et nytt i felt i hver retning lå klar til bruk.

Siden vegarbeidet startet i mars 2015 har Rostøl snirklet seg gjennom flaskehalsen fra Bogafjell til Sandnes.

– Jeg har vel egentlig stått i kø på denne strekningen siden vi flyttet til Bogafjell for 13 år siden, men nå har jeg håp om at det blir bedre. Fire felt må jo hjelpe, sier han håpefullt.

Les mer:

Ståle Rostøl kan glede seg til mindre køkjøring fra Bogafjell i morgenrushet.
Les også

Stanley Wirak (Ap) spår slutten for bompenger

Les også

Pål Morten Borgli (Frp) vil vrake sykkelstamvei for ny E39 til Ålgård

Bedre fletting

Og Statens vegvesen lover, i hvert fall nesten, at den verste køen nå er historie.

– Vi forventer vesentlig mindre kø for bilistene som skal nordover i morgenrushet. Nå er det riktignok ferie og lite trafikk, men det blir bedring også når ferien er over, sier prosjektleder Per Ove Stokkeland i Statens vegvesen.

Noe som betyr at bilistene som kommer kjørende på Rv. 13 fra Hommersåk, og fra E39 Bogafjell og Ålgård vil komme seg raskere på jobb om morgenen.

– Det blir mye mer effektiv fletting fra riksvegen og inn på E39, forklarer Stokkeland.

Slik ser den nye firefeltsveien ut mellom Hove og Sandved.

Fortsatt kø sørover

Men han kan ikke love at folk aldri mer skal kjøre i kø.

– Vi vet jo aldri hvor mye forbedring vi kan forvente, men vi har stor tro på at det blir stor forskjell, sier Stokkeland.

Han lover også mindre kø og kork hjem fra helgeturen for dem som kommer fra Sirdal og Sørlandet søndag ettermiddag.

Ståle Rostøl har alltid begynt tidlig på jobb i håp om å unngå for mye køkjøring.

– Før gikk det fint bare jeg kom meg av gårde før klokken 6.40, men de siste årene har køen begynt tidligere og tidligere. Nå er det kø allerede klokken 6.30, sier Rostøl.

Han er godt fornøyd etter første kjøreturen gjennom den nye traseen.

Slik har vegen sett ut mens vegarbeidet har pågått.

– Dette blir bra, men vi hadde jo håpet at maskinene bare kunne fortsatt videre til Ålgård, sier Rostøl.

Neste etappe?

Men fire felt helt til Ålgård kan ta lenger tid enn mange hadde håpet og trodd. Da forslaget til ny Nasjonaltransportplan (NTP) ble lagt fram i vår, lå det statlige penger til strekningen inne først i 2024–2029, mens gjeldende NTP hadde statlige penger til etappen fra 2018–2023. Det jobbes med løsninger for å fremskynde byggestart.

Men køen når Rostøl skal til hytta i Farsund fredag ettermiddag blir han neppe kvitt med det første.

– Bilistene i sørgående retning som kjører E39 på veg hjem fra jobb kan nok ikke forvente like stor forbedring før prosjektet blir utvidet med fire felt helt til Ålgård, sier Stokkeland.

Slik ser den nye veien ut.

Fredag morgen klokken 6.10 tok han selv den første turen gjennom den nye traseen.

– Det ble en kjøretur med en viss tilfredshet og stolthet, innrømmer han.

Vegarbeidet på E39 Hove-Sandved har pågått siden mars 2015, og fortsatt gjenstår en del arbeid på Jærveien før det nye anlegget står endelig ferdig.

– Vi jobber videre med komplimentering av anlegget. Det mangler blant annet kantsteiner, støyskjerming og en del små ting på Jærveien. I oktober blir det offisiell åpning av hele anlegget, forteller Stokkeland.

E39: Hove-Sandved

  • Omfatter utvidelse av E39 til 4 felt på en 1.4 km lang strekning.
  • Ombygging av Hovekrysset med nye ramper, bru og 2 rundkjøringer.
  • 3 kjørebruer, en på lengde 345 meter, en på lengde 50 meter, en på lengde 61 meter.
  • 1 eksisterende gang/sykkel-bru som er forlenget.
  • 1 eksisterende kulvert som er forlenget.
  • Riving av kjørebru.

Les mer:

Les også

  1. Ketil Solvik-Olsen (Frp) leverer E39-etappe «585 år før skjema»

  2. Vegvesenet har fått rekordmange innspill til ny E 39

Publisert:
  1. Bogafjell
  2. E39
  3. Ålgård
  4. Sandnes
  5. Sandved

Mest lest akkurat nå

  1. Lagde sine første donuts hjemme i karantene. Det har blitt million­butikk

  2. Slik fikk Lars Berland helikopteret sitt hjem fra Guate­mala til Strandgata

  3. Nå stenger de Gamlingen igjen: – Veldig kjedelig

  4. Politiet tror motor­sykkelen kjørte i bilen bak­fra

  5. Rogaland gir så det svir til TV-aksjonen og topper fylkes­statistikken

  6. Alle fikk korona­penger. Alle gikk med over­skudd. Bare én betalte tilbake