Stavangers mest trafikkerte vei har endret kjøremønster ni ganger siden 2012

Samtidig har tallet på trafikkulykker gått ned. Bakgrunnen for endringen av kjøremønster er byggingen av Ryfast. Torsdag kunne Vegvesenet fortelle at Ryfast er i rute.

Motorveien vil få endret kjøremønster flere ganger i tiden som kommer, opplyser Vegvesenet.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Statens vegvesen opplyser at E39 Motorveien, Stavangers mest trafikkerte vei, har fått nytt kjøremønster ni ganger i løpet av byggeperioden, og flere endringer vil det bli fremover.

Statistikken på trafikkulykker forteller likevel at tallet på trafikkulykker har gått ned i byggeperioden.

Til nå det er sprengt over 44.000 meter tunnel i de tre tunnelene, Eiganestunnelen, Hundvågtunnelen og Ryfylketunnelen, som inngår i Ryfast.

Etter de mange omleggingene av motorveien har tallet på trafikkuhell gått ned.

Totalt skal det sprenges 52.810 meter tunnel.

– Det er ikke å legge skjul på at det har vært ressurskrevende å bygge et så stort prosjekt midt i en av landets største byer, men jeg er imponert av at vi så langt har gjennomført mye arbeid uten store problem, sier prosjektleder Gunnar Eiterjord.

LES OGSÅ: Spår at Ryfast slår ut Sandnes-ferja

I prosjektet arbeider mellom 8–900 personer samtidig.

Fire gjennomslag igjen

I det enorme prosjektet gjenstår det bare 4 av 16 gjennom- og utslag i Hundvåg- og Ryfylketunnelen. Gjennomslaget i Eiganestunnelen skjedde allerede i desember 2016.

LES OGSÅ: Skal tilby Ryfast-kurs mot tunnelskrekk

– I løpet av sommeren vil vi ha gjennomslag i Hundvåg- og Ryfylketunnelen, forteller Eiterjord.

I forgrunnen Gunnar Eiterjord, prosjektleder for Ryfast. Arbeidere fra hele 28 ulike land er i sving med det omfattende Ryfast-prosjektet.
LES OGSÅ: Vegvesenet lover å rydde opp i Ryfast

Varierende bergkvalitet

Vegvesenet forteller at det har vært utfordringer med variert og tidvis dårlig bergkvalitet.

– Det har vært noen utfordringer i tunneldrivingen når det gjelder fjell og vannlekkasjer, men et godt samarbeid mellom tunneldriverne hos entreprenøren og dyktige ingeniørgeologer hos byggherre har løst problemene underveis. Det gjør at vi skal stå igjen med trygge og sikre tunneler for de fremtidige bilistene, sier delprosjektleder Anne Merete Gilje.

Publisert: