Det blir kolonnekjøring i Rennfast til august

Arbeidet i Byfjordtunnelen på E39 skal ferdigstilles til påsken. Like etterpå starter arbeidet med vann- og frostsikring i Mastrafjordtunnelen.

Det blir mer kolonnekjøring i Rennfast fremover. Foto: Torstein Lillevik

  • Joachim Voll
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Det skriver Statens Vegvesen i en pressemelding tirsdag kveld.

Raymond Helland, som er byggeleder i Statens vegvesen, beklager at arbeidet har tatt lengre tid enn ventet.

– Hovedgrunnen er at Skanska AS har vært nødt til å skifte dobbelt så mye av vann- og frostsikringa som planlagt før prosjektet startet. Vi har bommet på tidsfristen som sa at arbeidet skulle være ferdig til vinteren, og det er bare å beklage, sier Helland i pressemeldingen.

– Har tatt lengre tid enn vi regnet med

Er det ingenting dere kunne undersøkt på forhånd for å ha bedre kontroll på hvor lang tid jobben i tunnelene kom til å ta?

– Vi kunne ikke rive ned de gamle platene og undersøke før vi var klar til å montere nye, for da hadde vannet rent ut i strie strømmer. Men vi tok kanskje for lett på avviklinga av kolonnekjøringen. Spesielt krevende er det når vi spruter betong på tunnelveggene, for da må arbeidet stoppe når trafikken går forbi. Dette har tatt mye tid. Kolonnekjøringa har generelt tatt mye mer tid enn både vi og entreprenøren hadde regnet med, sier Helland.

Følg skiltingen

– Jo mer effektivt kolonnekjøringen går, jo fortere blir arbeidet i tunnelene ferdig. Kolonnekjøringen er lagt til sene kvelder og nettene fordi kun seks til sju prosent av den totale trafikken blir påvirket, sier Helland, og ber alle trafikanter om å følge skiltingen, høre på trafikkdirigentene og ta omsyn.

Mindre jobb i Mastrafjord

Arbeidet i Byfjordtunnelen skal være ferdig til påsken. Like etter starter arbeidet i Mastrafjordtunnelen. Bygglederen håper at arbeidet står ferdig til august.

– Vi er sikre på at vi har nok tid i Mastrafjordtunnelen. Rivearbeidet her er bare en fjerdedel av Byfjordtunnelen. Her er det kun aktuelt å sette opp 5000 kvadratmeter vann- og frostsikring. I Byfjordtunnelen ble det montert 25 000 kvadratmeter, sier Helland.

Publisert:
  1. Byfjordtunnelen
  2. Mastrafjordtunnelen
  3. Kolonnekjøring
  4. Rennfast
  5. Statens vegvesen

Mest lest akkurat nå

  1. «Klovnen er borte»

  2. Ekspert: Du får vaksine eller covid

  3. Per Inge Torkelsen er død

  4. Prøveordningen kan rett og slett være et signal om at politikerne trekker seg bort fra velgerne

  5. Her kan du feire sankthans – i deilig sommervær: - Det kan neppe bli så mye bedre

  6. De solgte huset og gjorde noe de aldri hadde drømt om