Uber-nederlag i EU-domstolen

EU-domstolen konkluderer med at Uber må anses som en transporttjeneste. Det betyr at Uber kan underlegges samme reguleringer som taxiselskaper. Marius Bjørnør fra «Kompiskjøring» er positiv til dette.

Bildeletjenesten Uber må anses som et transportselskap, konkluderte EU-domstolen med onsdag. Foto: AP / NTB scanpix.
  • NTB
  • Terese Torgersen
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Uber er mer enn en app, fastslår domstolen i Luxembourg.

Appen kan ikke ses isolert, men må forstås som en integrert del av et helhetlig system der selve hovedpoenget nettopp er å tilby transporttjenester. Det betyr at Uber ikke kan påberope seg de frihetene som gjelder for digitale tjenester i EU.

Tvert imot må Uber anses som en transporttjeneste, ifølge EU-domstolen.

Det betyr at EUs medlemsland står fritt til å regulere Uber på akkurat samme måte som andre transportselskaper.

Sak fra Barcelona

Dommen gjelder en sak fra Spania der Uber er trukket for retten av Elite Taxi, en bransjeorganisasjon for taxisjåfører i Barcelona.

Der må Uber nå belage seg på å skaffe drosjeløyver og godkjenning fra lokale myndigheter for å kunne operere lovlig.

I andre land kan andre regler gjelde. EU-domstolen påpeker at det er opp til medlemslandene selv å avgjøre nøyaktig hvordan transport skal reguleres.

Uber har de siste årene vært i klammeri med loven i en rekke europeiske land for å tilby taxitjenester uten løyve.

Nedtoner betydningen

Selv forsøker Uber å nedtone betydningen av EU-domstolens avgjørelse.

– I de fleste EU-land vil ikke denne avgjørelsen endre noe siden vi allerede opererer under transportloven. Men millioner av europeere forhindres fortsatt fra å bruke apper som vår, sier en pressetalsperson.

Pressetalspersonen viser til at Ubers nye sjef Dara Khosrowshahi selv har sagt at det er riktig å regulere tjenester som Uber.

– Så vi vil fortsette vår dialog med byer i Europa. Det er vår tilnærming for å sikre at alle kan skaffe seg en pålitelig kjøretur ved et tastetrykk, sier talspersonen.

ESA mente det motsatte

EFTAs overvåkingsorgan ESA engasjerte seg i saken i EU-domstolen argumenterte for motsatt konklusjon – det vil si at Uber-appen utgjør en digital tjeneste.

Domstolen har nå kommet med en nyttig avklaring om hva slags tjenester Uber tilbyr, mener ESAs kommunikasjonssjef Anne Marte Vestbakke.

– Avklaringen gjelder hele EØS, og ESA tar den med i vårt videre arbeid, sier Vestbakke.

Hun understreker likevel at onsdagens dom ikke har noen betydning for de pågående diskusjonene mellom ESA og Norge om de norske drosjereglene.

La ned i Norge

Regjeringen har satt i gang et arbeid med å endre yrkestransportloven, og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har varslet at han ønsker å fjerne kravet om at drosjesjåfører må være tilknyttet en sentral. Han vil også fjerne den såkalte behovsprøvingen, som betyr at fylkeskommunene bestemmer antall løyver.

Solvik-Olsen står likevel fast på kravet om at drosjesjåfører må ha løyve. Det er ventet at et forslag til nye regler vil bli sendt på høring høsten 2018.

Uber la ned sin hovedvirksomhet i Norge i oktober i år. Omtrent samtidig godtok selskapet et forelegg på fem millioner kroner for brudd på yrkestransportloven.

Men Ubers håp er at de varslede lovendringene skal gjøre det mulig å komme tilbake i Norge.

Positiv til dommen

Marius Bjørnør, som opprettet Facebookgruppen «Kompiskjøring» for fem år siden er ikke overrasket over dette.

– Uber har frontet seg som en virtuell taxisentral og Haxi er ikke helt der. De har blant annet ikke ansatte sjåfører, sier han.

Bjørnør er positiv til dommen og mener det er bra for kompiskjøring.

– Det gjør at Haxi mister konkurrenten sin, Uber, sier han og fortsetter.

– Jeg mener at de som «kompiskjører» som næring skal måtte oppgi inntekten slik taxinæringen gjør. Haxi er på ingen måte en organisert pirat «taxisentral» men en utfordring til dagens system med løyver og sentraler.

5. desember vedtok Stortinget «pirattaxi-lov». Loven sier at privatpersoner som kjører bekjente ikke trenger løyve.

– Vi får nå den tryggheten vi trenger og slipper å være redd for å bli stoppet når vi kjører kamerater til byen for en liten slant. Politiet får nå en utfordrende jobb med å skille sjåfører som samkjører fra de som kjører pirattaxi.

Saken oppdateres!

Les også

  1. Regjeringen varsler endringer i taxireglene – kan åpne opp for Uber

  2. Venstre vil teste alternative taxitjenester

  3. Trosset politiet – Stortinget vedtok ny «pirattaxi-lov»

  4. Debatt: Uber har tapt, og de kommer ikke tilbake

  5. «Kjører hele kvelden, ta kontakt for en hyggelig tur, plass til 4»

Publisert:
  1. Uber
  2. Taxibransjen
  3. Delingsøkonomi

Mest lest akkurat nå

  1. 18-åring døde etter sammenstøt mellom båt og vannscooter

  2. Utdrikningslag skapte panikk i Stavanger sentrum: – Noen rister det av seg, mens andre kan slite over tid

  3. Vikings stortalent scoret to i snuoperasjon

  4. Fikk flere meldinger om uforsvarlig kjøring på Trones

  5. Beruset mann truet betjening på pizzarestaurant

  6. Stort bildegalleri: - Slitsomt, men vanvittig gøy