Singapore forbyr 737 MAX i luftrommet sitt – USA avventer

Stadig flere land og flyselskaper setter den ulykkesrammede flytypen Boeing 737 MAX 8 på bakken, men amerikanske luftfartsmyndigheter avventer.

Publisert: Publisert:

Dette MAX 8-flyet vil forbli på bakken i Changi International Airport i Singapore. Landet iverksetter midlertidig forbud mot bruk av 737 MAX-flyene. Foto Wong Maye-E / AP / NTB scanpix

  • NTB
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Fly av typen Boeing 737 MAX 8 på en fabrikk i den amerikanske delstaten Washington. Foto: Ted S. Warren / AP / NTB scanpix

Hjelpeorganisasjoner og FN er i sorg etter flyulykken i Etiopia. Mange av de døde var bistandsarbeidere, blant dem norske Karoline Aadland. Foto: Mulugeta Ayene / AP / NTB scanpix

Singapores luftfartsmyndigheter besluttet tirsdag å forby alle Boeing 737 MAX-fly i luftrommet sitt. Forbudet vil tre i kraft klokken 14 lokal tid.

Søndag døde 157 passasjerer og besetningsmedlemmer da Ethiopian Airlines' rutefly Boeing 737 MAX 8 til Nairobi styrtet bare minutter etter avgang. I oktober i fjor døde 189 mennesker da samme type fly operert av Lion Air styrtet i Indonesia. Også dette var et 737 MAX 8-fly.

Drastiske grep

Både Kina, Sør-Korea, Indonesia og Etiopia har besluttet å sette sine MAX 8-fly på bakken, men grepene i Singapore er enda mer drastiske. Forbudet gjelder mot alle varianter av 737 MAX, og ikke bare MAX 8. I tillegg rammer forbudet alle verdens 737 MAX-fly som skal inn eller ut av landet – ikke bare singaporske fly.

Blant flyselskapene som har besluttet å sette sine MAX 8-fly på bakken, er brasilianske Gol Airlines, Aeromexico, Ethiopian Airlines, karibiske Cayman Airways, sørafrikanske Comair og marokkanske Royal Air.

Til sammen er det levert 350 MAX 8-fly til flyselskaper verden rundt, inkludert Norwegian, og Boeing har over 5.000 bestillinger.

USA avventer

Presset mot den amerikanske flyleverandøren Boeing er økende. De har sendt egne eksperter for å bistå i granskningen i Etiopia.

– Etterforskningen er i en tidlig fase, men basert på det vi vet akkurat nå, har vi ingen grunn til å gi ut nye retningslinjer for våre operatører, sier selskapet i en uttalelse.

Samtidig er amerikanske myndigheter avventende. Utsendinger fra USAs luftfartsmyndighet FAA ankom mandag åstedet for ulykken. I en uttalelse mandag sa FAA at de konkrete kravene trolig vil komme senest i april. De vil blant annet kreve endringer i datasystemene i MAX 8-flyet.

Endringene vil blant annet måtte gjøres i programvare som skal hindre at flyene steiler, og i manøvreringssystemene.

Senator med krav

FAA krever imidlertid ikke at flyene settes på bakken i denne omgang. Den demokratiske senatoren Dianne Feinstein krever at luftfartsmyndigheten snur.

– Fram til ulykkesårsaken er avdekket og det er klart at lignende fare ikke finnes i amerikanske innenriksfly, mener jeg at alle Boeing 737 MAX 8 må settes på bakken, skriver Feinstein i et brev til FAA, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. – Du skrur på tv, og der ser du bussen din

  2. Han har skrevet mange fabelaktige bøker. Denne er så bra at det knapt kan gjøres bedre.

  3. To nye smittetilfeller i Stavanger

  4. Er det forsvarlig å reise mellom ulike kommuner slik situasjonen er akkurat nå? Vi svarte på lesernes spørsmål

  5. Tar grep for at skolen skal holdes åpen

  6. Nå blir det billigere å kjøre buss

  1. Boeing 737
  2. Flyulykker
  3. Etterforskning
  4. Norwegian