Russland satser fortsatt tungt på Nordøstpassasjen

Turen langs Russlands nordlige kyst kan spare godstrafikken mellom Asia og Europa for både tid og drivstoff. I løpet av hele 2016 var det imidlertid kun 19 skip som seilte hele veien gjennom passasjen.

Illustrasjonsfoto: Jan-Morten Bjørnbakk / Scanpix
  • Thomas Heine
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

I seks år har Russland markedsført Nordøstpassasjen som den nye handelsruten mellom Asia og Europa.

Verdens shippingfirmaer kan spare mengder av tid og drivstoff om de velger ruten langs Russlands nordlige kyst for sin godstransport fra Asia til Europa og andre veien.

Mye å spare

Turen fra Dalian i Kina til Rotterdam i Nederland minskes fra 10.500 sjømil via Suezkanalen til 8.100 sjømil gjennom Nordøstpassasjen. Transporttiden faller også fra gjennomsnittlig 48 til 35 dager, og man omgår piratene i Indiahavet.

I takt med at klimaendringene øker er perioden hvor man trenger isbrytere for å gjennomføre ruta snart forbi. Om man følger den russiske nyhetsdekningen får man ofte et inntrykk av at isen ikke kan smelte raskt nok, men i praksis er det ikke mye som taler i Nordøstpassasjens favør.
Kun 19 skip med totalt 214.500 tonn gods seilte gjennom hele Nordøstpassasjen, fra Beringstredet til Barentshavet, i fjor. Det var riktignok ett fartøy mer enn i 2015, men langt færre en rekordåret 2013, da 71 skip med 1,4 millioner tonn gods seilte gjennom hele passasjen.

– Vi må vedgå at den ikke har blitt brukt så mye inntil nå, sa statsminister Dmitrij Medvedev i juni 2015.

Mange problemer

Problemene er mange. Isen er uberegnelig, og det fører til at transporttiden gjennom Nordøstpassasjen også er langt mer usikker. Det meste av året er det behov for en russisk isbryter, og det er både kostbart og komplisert. De fallende oljeprisene har også minsket behovet for sparing av drivstoff. Og det er ingen attraktive havner å legge til ved, slik tilfellet er på ruta gjennom Suezkanalen.

– Nordøstpassasjen kan bli en viktig passasje om 10 til 20 år, men selv da vil den kun telle få prosent av den globale skipstrafikken. Det kan godt være at Nordøstpassasjen er kortere, men det er ingen steder hvor skipene kan legge til kai underveis. Og en stor del av containerskipenes oppgave er ikke kun å seile en stor last fra Kina til Rotterdam, men også å kunne stoppe i havner langs veien, sier Jon Rahbek-Clemmensen, Arktis-ekspert ved Syddansk Universitet.

Han understreker imidlertid at det ikke gjør Nordøstpassasjen irrelevant. Den vil for eksempel bli en viktig rute for transport av flytende naturgass (LNG) fra Jamal-halvøya, og den vil kunne brukes til å sende den russiske nordflåten fra Murmansk til Stillehavet dersom Russland skulle finne behov for det.

Flytende naturgass

– LNG-prosjektet (flytende naturgass) på Jamal kan hjelpe Russland med å gjenopplive også interessen for transitt gjennom Nordøstpassasjen. I takt med at piratene i Indiahavet mer eller mindre har forsvunnet og Egypts åpning av et ekstra skipsløp i Suezkanalen, har imidlertid Nordøstpassasjen blitt dramatisk mindre attraktiv, sier Arktis-ekspert Pavel Bajev ved det norske fredsforskningsinstituttet PRIO.

Om man regner med lokale transporter og transport til og fra russiske havner langs ruten, var den samlede godsmengden for 2016 på 7,3 millioner tonn – 35 prosent mer enn i 2015, og høyere enn den sovjetiske rekorden fra 1987 på 6,6 millioner tonn.

Det fremkommer av tall fra Nordøstpassasjens informasjonskontor i Moskva. Veksten skyldes særlig transport til Jamal-halvøya, hvor Russland er i gang med både LNG-prosjektet og en ny oljehavn, i tillegg til militære transporter.

Høsten 2016 forsikret Nikolaj Patrusjev, sekretæren for president Vladimir Putins sikkerhetsråd, at målet om en samlet årlig godsmengde på 65 millioner tonn langs ruten kan nås allerede i 2020. Uavhengige eksperter tror imidlertid at det er urealistisk høyt mål.

Aftenbladet/Politiken

Publisert:
  1. Skipstrafikk
  2. Barentshavet

Mest lest akkurat nå

  1. Person døde etter å ha falt ned skrent i Strand

  2. Viking vurderer politi­anmeldelse: Vil utestenge supportere etter bråket

  3. Ektepar i Haugesund fikk tappet bankkontoen for nær 2 millioner – politiet advarer mot svindel

  4. Russegutt frifunnet for å ha hatt sex med ungdomsskoleelev - må likevel betale erstatning

  5. Kutter støtte til rustiltak: – Har vært en døråpner for mange

  6. Åpner parken over Byhaugtunnelen