Punktering i 1979 var eneste Concorde-uhell til i går

Det fransk-britiske supersoniske passasjerflyet Concorde er lenge blitt regnet som et av verdens sikreste fly å reise med. Bortsett fra den ene punkteringen på ett av de åtte hovedhjulene for 21 år siden, hadde flytypen et plettfritt omdømme angående sikkerheten.

  • Jan-Petter Helgesen
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over 20 år gammel

Selv om flyet fløy første gang så tidlig som i 1969, ble Concorde fortsatt regnet som et høyteknologisk vidunder. Flyet ble satt i trafikk med både British Airways og Air France i 1976, men enorme utviklingskostnader gjorde at bare de to nasjonale flyselskapene i Storbritannia og Frankrike satset på prestisjemaskinen.

Concorde er et fransk-britisk prosjekt bygget ved flyfabrikkene Aerospatiale og British Aerospace. Samarbeidet om verdens første og hittil eneste supersoniske passasjerfly ble innledet så tidlig som i 1962.

Miljøprotester Den første prototypen møtte mye motstand fra miljøhold da det startet prøveflygingene for 31 år siden. Flyet ble særlig anklaget for å være støyende.

Det ble lenge nektet å lande i New York på grunn av de fire kraftige og bråkende Rolls-Royce Snecma Olympus-motorene. Oppsikt vakte det også da Strand kommune vedtok i full alvor å nekte Concorde-fly rett til å fly over Ryfylke-kommunen.

Flere av flyselskapene som hadde tatt opsjon på flytypen, falt fra etterhvert. Det gjorde at British Airways og Air France ble de eneste selskapene som til slutt våget å satse på Concorde.

Bare 14 fly ble bygget. Sju ble levert British Airways, mens Air France fikk seks. Den siste maskinen står på utstilling på flyplassen Le Bourget utenfor Paris, like i nærheten av Charles de Gaulle-flyplassen.

24 år i trafikk Først i 1976 kunne den første offisielle Concorde-turen i rutetrafikk finne sted. British Airways fløy fra London til Bahrain i Den persiske golf, mens Air France åpnet til Rio de Janeiro i Brasil via Dakar i Senegal.

Flytypen var egentlig bygget for nord-atlantisk fart. Motstanden i New York var imidlertid så hard at trafikken over Atlanterhavet ikke kom i gang før 22. november 1977.

Concorde vil neste år feire 25 år i rutetrafikk. Flyene er dermed mye eldre enn de fleste andre passasjerfly i trafikk i verden i dag.

Både Air France og British Airways har likevel planer om å beholde flyene i trafikk i mange år ennå. Sammen med produsentene planla de to flyselskapene en betydelig modernisering av overlydsflyene. Programmets målsetning var å holde de første supersoniske passasjerflyene i trafikk i ytterligere 10-15 år.

Ingen konkurrenter Noen konkurrenter er heller ikke å se. Boeing i Seattle har sitt SST-prosjekt på tegnebrettet fortsatt. Store utviklingskostnader begrenser markedsmulighetene.

Ingen tror på noen utvikling av de amerikanske planene på minst 10 år. Airbus vil heller satse på sitt nye gigantfly A3XX før de tenker i fartsfylte baner med fly som farer av sted i de ytre lag av atmosfæren.

Concorde var lenge et pengesluk for eierne og ikke minst for produsentene. Bare store statstilskudd reddet flyfabrikkene fra konkurs.

Først etter mange år i trafikk og store gjeldsnedskrivinger begynte flyene å tjene penger. Årsaken er dyre billetter i 60.000-70.000 kroner-klassen for en rundtur til New York.

Hastigheten på to ganger lydens hastighet eller opp mot 2200 kilometer i timen er større enn jordrotasjonen.

Tidsforskjellen blir dermed ikke like plagsom som ved vanlige flyturer til USA.

Skroget vokser Den store hastigheten spiller også et puss med selve flyet. Utenfor de små kabinvinduene er temperaturen i 60.000 fot, eller nesten det dobbelte av vanlige flyhøyder, på omkring minus 90 grader.

Farten i de ytre luftlag er imidlertid så høy at skroget blir varmet opp. Målinger har vist at Concorde-nesen kommer opp i 125 plussgrader.

Den høye temperaturen i metallet sammen med farten gjør at flyet forlenges med 10 centimeter ved toppfart. Under landing skrumper det tilbake til normale 62,10 meters lengde.

De voldsomme kreftene som Concorde utsettes for under flyging, er en av årsakene til at flytypen gjennom årene har unngått uhell. Gårsdagens ulykke ser ut til å skyldes brann i en eller to av de fire motorene som er utstyrt med ekstra skyvekraft, såkalte etterbrennere. Det er samme motorkraft som gir jagerfly nødvendige fraspark ved avgang eller i kamp.

Neppe sprekk-årsak Direktør Jean-Cyril Spinetta i Air France avviser alle spekulasjoner om at flystyrten har noen sammenheng med sprekkene som er oppdaget i vingene på noen av flyene. Sprekkdannelser er ikke unormalt på eldre fly, og maskinen som styrtet i går var til teknisk sjekk for bare fem dager siden.

Air France har heller ikke noe dårlig ord på seg som et hasardiøst eller useriøst selskap. Ulykken i går er den første som rammer det franske selskapet siden en Boeing 707 havarerte utenfor Caracas i Venezuela i 1969.

Flere ganger på Sola Stavanger lufthavn, Sola, er en av de få flyplasser i Norge som har hatt besøk av Concorde-fly. Flyplassen topper faktisk listen i Norden over supersoniske passasjerbesøk.

I årene 1987 til 1995 var flytypen på en rekke besøk i Stavanger. Sola har faktisk tatt i mot fartsvidundere fra begge Concorde-operatører.

Ved siste Concorde-besøk i 1995 kom to av overlydsflyene samtidig til Sola. Det har aldri skjedd i Norden hverken før eller senere.

Rundtur for jærbuer Også Air France har sendt sitt prestisjefly til Stavanger. 28. juni 1988 leiet Kverneland et av de franske overlydsflyene for å frakte 100 europeiske landbruksjournalister til sitt anlegg i Klepp.

Under oppholdet på Sola benyttet Sola Rotary anledning til å leie flyet ut til en tur i toppfart Nordsjøen rundt for en rimelig beløp på 3000 kroner billetten. 99 av 100 seter ble solgt.

Flyentusiastene fra Jæren og Rogaland fikk en tur de sent vil glemme. I løpet av halvannen time ble de fraktet med topp fart gjennom de ytre luftlag over Nordsjøen via Skottland, Newcastle, Nederland, langs danskekysten samt et par ekstra rundturer over Stavanger.

På turen fikk de topp oppvartning i luksusstil. Rundt Sola sto tusenvis av skuelystne og bivånet begivenheten da det flotte flyet med deltavingene landet.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Pride-bryllup: – Fantas­tisk å gifte seg i selveste bibel­beltet

  2. Ordfører deltok i slokkearbeid

  3. Suldal må masseteste skoleelever

  4. – De som møter Irene, glemmer henne aldri

  5. Her kan du søke i Aftenbladets dødsannonser

  6. «For mye vekt på følelser og psykisk helse i skolen?»