Sverige vurderer seks måneders forbud mot Tesla-salg

Svenske myndigheter vurderer å forby salg av Tesla-modell i seks måneder.

Publisert: Publisert:

Teslas Model S kom på markedet i 2012. Foto: KIM HONG-JI / X90173

  • Arve Henriksen
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Det skriver Svenska Dagbladet.

Bakgrunnen er at Tesla oppdaterer bilenes sikkerhetssystem trådløst via nettet, utenfor myndighetens kontroll.

– I lovverket har vi en klausul som gjør at Sverige skal stoppe salget av Tesla-biler i et halvt år hvis det foreligger en alvorlig sikkerhetsrisiko, sier Anders Gunneriusson i den svenske Transportstyrelsen til SVD.

Bilen det gjelder er Teslas Model S, som kom på markedet i 2012. I 2015 ble bilen, ifølge SVD, utstyrt med en slags autopilot-teknologi. Via en programvareoppdatering over nettet kan bilen bli mer selvkjørende.

All programvareoppdatering til Tesla S foregår trådløst via nettet. Foto: BECK DIEFENBACH / X02805

Avisen skriver at Tesla Model S er utstyrt med en svært avansert programvare som styres av blant annet åtte 360-graders kameraer, tolv sensorer og en radar. I tillegg er bilene utstyrt med en rekke andre «hvilende» funksjoner som kan iverksettes gjennom oppdatering av bilens software. Dette kan gjøre bilen mer selvkjørende.

Flere ulykker

I dag må alle nye biler gjennom en spesiell sikkerhetstest før de kan bli solgt på det europeiske markedet.

Om et land imidlertid mener at en bilprodusent utgjør en alvorlig sikkerhetsrisiko kan man forby salg av denne biltypen i påvente av ytterligere utredninger. Og det er denne klausulen svenskene nå vurderer å benytte seg av, skriver SVD. Svenskene mener Tesla unngår regelverket ved at de foretar programvareoppdateringer trådløst over nettet.

Foto: Charles Krupa / TT NYHETSBYRÅN

På Youtube skal det ifølge avisen versere flere eksempler på ulykker hvor selvkjørende Tesla-modeller er innblandet. En reporter skal også ha tatt kontakt med den svenske Transportstyrelsen etter at vedkommende hadde vært innblandet i en ulykke med en selvkjørende Tesla.

– Vi synes ikke at Tesla-bilene fungerte i henhold til typegodkjennelsen fra Nederland. Vi synes godkjennelsen som ble gitt, strider mot lovverket, sier Gunneriussen til SVD.

Les også

Elon Musk erstattet som styreleder i Tesla

Kan få store følger

Den svenske transportstyrelsen har nå sendt et brev til den europeiske typegodkjenningsmyndigheten RDW i Nederland, som har godkjent Tesla-bilene for det Europeiske markedet. Her skriver de svenske myndighetene at de ikke finner å kunne godkjenne det systemet som Tesla benytter seg av i sine biler.

Skulle svenskene gjøre alvor av sine trusler, vil det kunne få store konsekvenser for Tesla i Sverige. Den amerikanske bilprodusenten slipper sin nye Model 3 på det svenske markedet i juni, med salgsstart nå i februar. Denne er også utstyrt med samme type teknologi.

Les også

Elbilforeningen frykter ladesmell

Tesla er utstyrt med teknologi som gjør det mulig at bilen kan kjøre av seg selv, uten hjelp fra vedkommende bak rattet. Foto: BECK DIEFENBACH / X02805

Les også

Tesla-aksjen stuper etter at Musk fikk marihuana under intervju og regnskapssjefen gikk av

I et tilsvar til avisen skriver informasjonssjef Maria Lantz i Tesla Motors i Sverige at alle deres programvareoppdateringer er i tråd med EUs krav til typegodkjennelse.

– Tesla understreker at alle oppdateringer som introduseres i Europa harmonerer med samtlige EUs til typegodkjennelse, skriver Lantz.

Samtidig pågår det nå et reguleringsarbeid i EU-kommisjonen og i FN-organet WP29, med tanke på å kunne kontrollere bilprodusentenes bruk av oppdatering av bilenes programvare via FOTA – Firmware Over the Air Update. WP29 er ansvarlig for typegodkjennelser av alle kjøretøy. Alle de store bilprodusentene er underlagt dette gjennom bransjeorganisasjonen Oica, med unntak av Tesla.

Les også

Tesla kalt inn på teppet av Arbeidstilsynet

Ordknapt svar

En svært ordknapp kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, ønsker ikke å opplyse hvor mange modeller av Tesla S som er blitt solgt i Norge. Han ønsker heller ikke svare på hvorvidt sikkerhetshullet som svenskene henviser til, også har vært et problem i Norge.

– Alle oppdateringer vi introduserer i Europa samsvarer med EU-typegodkjenningskrav, skriver Roland i en e-post til Aftenposten.

Publisert:

Les også

  1. Elon Musk: Forstår at nordmenn er misfornøyde

Mest lest akkurat nå

  1. Se de spektakulære tegningene av nytt bad i Sandnes

  2. Filmet mens han kjørte i 230 kilometer i timen i Ryfast

  3. Ødelegger Høibo for UiS med denne omtalen?

  4. Mastrafjordtunnelen åpen igjen, men med redusert hastighet

  5. Hadia Tajik øydelegg for seg sjølv med dette bokomslaget

  6. 44-åring dømt til 5 års fengsel for millionbedragerier mot privatpersoner

  1. Bil
  2. Elbil
  3. Tesla Motors