Slik avslører Facebook din personlighet

OVERVÅKING: Prøv en psykologisk kartlegging basert på ditt sosiale liv. Den viser imidlertid bare et glimt av hva virksomhetene vet om deg. I virkeligheten kombinerer de langt flere opplysninger.

Publisert: Publisert:

Jo lengre og jo mer aktivt du har brukt Facebook og Twitter, jo mer presist blir bildet de kan tegne seg av deg som person. Foto: DADO RUVIC, Reuters/Scanpix

  • Jens Bostrup
    Aftenbladet/Politiken
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Hvor godt kjenner egentlig Facebook deg? Og hvordan ser dataene dine ut for alle virksomhetene som betaler for opplysningene? Det kan du få et glimt av på nettstedet applymagicsauce.com – laget av det anerkjente Cambridge University.

På nettstedet, som er utviklet av forskere ved universitetet, gir du nettstedet adgang til dine profiler på Facebook og Twitter. På basis av språket i dine statusoppdateringer, dine «likes» og delinger regner modellen ut hva slags personlighet du har og hvordan din psykografiske profil ser ut. Forskerne bak nettstedet forsikrer om at du vil forbli anonym og at de ikke lagrer dine data.

Jo lengre og jo mer aktivt du har brukt Facebook og Twitter, jo mer presist blir bildet de kan tegne seg av deg som person.

Modellen er utviklet av psykologen Michal Kosinski ved Cambridge University, og har blitt brukt av det private firmaet Cambridge Analytica for å kartlegge amerikanske velgeres profiler og hjelpe Donald Trump til seier i det amerikanske presidentvalget.

Les også

Slik hjalp Cambridge Analytica Trump

Les også

Zuckerberg må forklare misbruk av data

Testen kan treffe blink, eller bomme totalt. Men det betyr ikke at du kan gjemme deg for annonsørene. I praksis vet annonsørene mer om deg enn testen avslører. De har nemlig mange flere kilder å hente sine data fra.

Facebook og Google følger med på alt du gjør

Facebook har bygd inn en egen «sladrehank», kalt «pixel» på alle sider hvor det er mulig å dele og like via Facebook. Google har også en egen sporing som følger din ferd hele veien gjennom internett, og som registrerer alt fra hvilke sider du besøker, hvordan du reagerer, hva ditt neste steg vil være, og så videre. Det forteller Mikkel Drewsen i det danske netthandels- og markedsføringsfirmaet No Zebra.

– De fanger opp stort sett alt du gjør og hva du foretar deg på nettet. Det kan brukes veldig effektivt i markedsføring, sier Mikkel Drewsen.

Det Aarhus-baserte No Zebra skryter av å være eksperter på å utnytte de enorme mengdene data om brukerne til å målrette annonser.

Som regel nøyer de seg ikke med data fra Facebook, men kombinerer disse med hva Google og andre tjenester vet om deg. Profilene kan kobles opp mot hverandre ved hjelp av telefonnummer, epostadresser og dine enheter.

Når No Zebra får i oppgave å selge en stasjonsvogn vil Jesper Neergaard be virksomheten om å få alle profilene til eksisterende kunder. Via Facebook, Google og såkalte «datahøstere» kan han målrette annonser mot alle andre som ligner de eksisterende kundene – økonomisk, geografisk, sosialt og etter aldersgruppe. Han vil dessuten snevre inn målgruppen til folk med bestemte interesser og verdier.

– Søkehistorikken kan for eksempel avsløre om det er en familieforøkning på vei. I så fall kan vi fremheve at vår stasjonsvogn er praktisk for en småbarnsfamilie. For folk som interesserer seg for jakt vil vi heller fremheve at den har et stort bagasjerom, med god plass til både våpen og jaktbytte. En tredje målgruppe vil få fremhevet at bilen er et trygt framkomstmiddel, sier Jesper Neergaard.

Mange brukere på nettet opplever at annonsene ofte bommer, eller at tilbud om en bestemt reise fortsetter å dukke opp selv etter at du har benyttet deg av tilbudet og betalt for reisen.

Ifølge Mikkel Drewsen skyldes det at virksomhetene er for dårlige til å utnytte den enorme kunnskapen de har fått tilgang til.

Flytter politiske holdninger

Innsamlingen av opplysninger blir ikke bare brukt til å selge varer, men også til å flytte politiske holdninger og mobilisere velgere.

Oppbygging av interessante målgrupper basert Facebooks opplysninger – både av potensielle kunder og velgere – er helt i tråd med Facebooks regler. Det er en av selskapets viktigste inntektskilder.

Facebooks regler tillater også at andre virksomheter kombinerer sine egne databaser med Facebooks databaser, så lenge profilene ikke kan identifiseres som fysiske personer.

Det er heller ikke noe i veien for å bruke disse dataene til å bygge opp psykografiske profiler og bruke dem til å nå sitt politiske eller kommersielle mål.

Aftenbladet/Politiken

Publisert:

Les også

  1. EU-toppene skal diskutere Facebook 

  1. Facebook
  2. Google
  3. Cambridge Analytica
  4. Donald Trump