Marine Harvest får drahjelp av Jack Ma i Kina

Marine Harvest har landet en avtale med gigantselskapet Alibaba og Jack Ma. Sammen skal de levere norsk laks på døren til kinesiske forbrukere.

Publisert: Publisert:

Marine Harvest-styreleder Ole-Eirik Lerøy er strålende fornøyd med å ha landet avtalen med Alibaba og Jack Ma (til høyre). Bak sitter også dronning Sonja og kong Harald. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

  • NTB

Marine Harvest har landet en avtale med gigantselskapet Alibaba og Jack Ma. Sammen skal de levere norsk laks direkte til kinesiske forbrukere. Avtalen ble signert torsdag, og samtidig ble Marine Harvests nye fabrikk i Shanghai åpnet. Med på feiringen var næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (i midten) og Marine Harvest-styreleder Ole-Eirik Lerøy (rødt slips). Foto: Heiko Junge / NTB scanpix.

– Den beste laksen i verden kommer fra Norge. Det er ikke vi som har bestemt dette, det er de 600 millionene konsumentene vi har på vår plattform, sier president Michael Evans i nettbutikkselskapet Alibaba til NTB.

Tirsdag åpnet det norske lakseselskapet Marine Harvest en ny fabrikk i Shanghai, og signerte i samme slengen Alibaba-avtalen. Til stede på seremonien var både kongeparet og Alibaba-grunnlegger Jack Ma – en av Kinas mest kjente personer.

– Dette åpner veldig store muligheter. Kina er det markedet i verden som er lengst framme i verden på internetthandel. Det å få samarbeide på toppnivå med den største aktøren innenfor dette gir oss store muligheter, sier Marine Harvest-styreleder Ole-Eirik Lerøy.

Leveres på døren

Evans forklarer planene for samarbeidet med det norske selskapet slik:

– Vi skal hjelpe dem å frakte den ferske laksen fra Norge til de kinesiske tallerkenene. Vi må være veldig fokuserte på kjølelogistikken, hvordan man frakter fersk fisk så langt, holder den kald og leverer den til forbrukeren, sier han.

Fra den ferske laksen tas opp av sjøen i Norge, vil det gå 24–48 timer før den er på plass i Shanghai. Marine Harvest har skreddersydd sin nye fabrikk for avtalen.

– Det er den første sjømatfabrikken en norsk bedrift har etablert i Kina. Vi kommer til å bruke den til å lage skreddersydde produkter for netthandel. Vi porsjonerer, emballerer og etiketterer produktene, og så er det logistikksystemet til Alibaba som frakter dette hjem på døren til kinesiske forbrukere, sier Lerøy.

Skal levere til Shanghai-området

Han vil ikke gi noe anslag på hvor store volumer det blir snakk om.

– Vi er forsiktige med å love noe for fremtiden, men Kina er i løpet av få år blitt et av verdens største laksemarkeder. Vi regner at med at markedet kan runde 90.000 tonn med atlantisk laks i år, og det finnes prognoser som sier at disse volumene vil mer enn doble seg i løpet av de neste fire-fem årene, sier han.

Lerøy sier at fabrikken i Shanghai «ikke er veldig stor».

– Men vi skal klare å dekke opp etterspørsel i det store Shanghai-området med 25 millioner innbyggere, i en radius på 500 kilometer.

Publisert: