Britisk avis: Johnson med massiv reklamekampanje for å sikre brexit-støtte

Statsminister Boris Johnson vil iverksette den største PR-kampanjen siden annen verdenskrig for å sikre oppslutning om sin brexitplan.

Storbritannias statsminister Boris Johnson under en tale i Manchester lørdag. Foto: Rui Vieira / AP / NTB scanpix
  • NTB
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Det skriver avisen Daily Telegraph.

Storbritannias nye regjering planlegger å bruke rundt 100 millioner pund på markedsføring de tre neste månedene, opplyser ikke navngitte regjeringskilder til avisen. Beløpet tilsvarer over 1 milliard kroner.

Kampanjen skal sikre at britene støtter opp om Johnsons plan om å forlate EU selv om det ikke er forhandlet fram en avtale som blir godtatt i Parlamentet.

Kampanjen vil bestå av store plansjer og plakater, samt reklame på radio og fjernsyn.

Skottlands førsteminister Nicola Sturgeon, som var ventet å møte Johnson mandag, skriver på Twitter at en slik kampanje vil være «en skammelig sløsing med penger».

Johnson har varslet at han vil sørge for at Storbritannia forlater EU med eller uten en avtale innen 31. oktober, som er fastsatt som ny uttredelsesdato etter en rekke utsettelser.

Regjeringen arbeider nå ut fra antakelsen om at Storbritannia vil forlate unionen uten en avtale, skrev statsråden Michael Gove i et innlegg i The Sunday Times i helgen.

Samme dag skrev finansminister Sajid Javid i Sunday Telegraph at regjeringen vil finansiere en av de største informasjonskampanjene i britisk historie for å forberede bedrifter og enkeltpersoner på at Storbritannia forlater EU uten en avtale.

Publisert:
  1. Boris Johnson
  2. Storbritannia
  3. Brexit

Mest lest akkurat nå

  1. Familien prøvde å overtale kvinnen til å ta vaksinen. Men hun sto på sitt

  2. Tenåringer hengt ut som voldtektsmenn på Tiktok: – Det tok livet av ungdomstiden vår

  3. Dei sat i baksetet då foreldra døydde

  4. – Veldig overrasket over bivirkningene. Hadde ikke trodd jeg skulle bli så preget

  5. Børge har tatovert barens navn på låret. Lars har sittet på samme krakk siden 1992. Bob og hunden Nancy finner alltid roen. Stampuben er deres andre hjem

  6. Førstemann til mølla-prinsippet skaper både sinne og tårer for skuffede badegjester