Stiller spørsmål ved Boeing MAX 8-flyet etter Ethiopian-ulykken

For andre gang på et halvt år har et av Boeings nye MAX 8-fly styrtet og tatt livet av alle om bord. Nå stilles det spørsmål ved den nye modellen.

Publisert: Publisert:

Det første Boeing 737 MAX 8-flyet som ble levert til Kina i desember i fjor. Alle landets MAX 8-fly er nå satt på bakken etter ulykken med et tilsvarende fly i Etiopia. Foto: Xu Yu / Xinhua via AP / NTB scanpix

  • NTB
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Søndag døde 157 passasjerer og besetningsmedlemmer da Ethiopian Airlines' rutefly til Nairobi styrtet bare minutter etter avgang. I oktober i fjor døde 189 mennesker da samme type fly operert av Lion Air styrtet i Indonesia.

De neste 24 timene blir kritiske for Boeing som må berolige både passasjerer og flyselskaper som er blitt usikre på flyets pålitelighet. Foreløpig sier Boeing at de dypt beklager ulykken og at et teknisk team vil bistå dem som skal etterforske.

Kina, som er et viktig marked for Boeing, ble det første landet som besluttet å sette alle 737 MAX 8-fly tilhørende kinesiske flyselskaper på bakken inntil videre. Også Ethiopian Airlines har gjort det samme med sine 29 MAX 8-fly.

Svarte bokser kan gi svar

Det er bare dataene fra de såkalte svarte boksene med ferdskriver og taleregistrator som kan gi sikre bevis på hva som er årsaken til den siste ulykken – om det er en teknisk feil, en pilotfeil eller en kombinasjon.

– Flygeren sa han hadde problemer under oppstigningen og ba om å få returnere. Han fikk grønt lys til å snu, sa Ethiopian Airlines' administrerende direktør Tewolde GebreMarian til pressen på ulykkesstedet søndag.

Været var bra i Addis Abeba søndag, så det var ikke det som var problemet.

Slående likhet

En ekspert sier at likheten mellom de to ulykkene er påfallende.

– Det er det samme flyet. På samme måte som Lion Air, skjedde ulykken kort etter avgang, og flygerne meldte at de hadde problemer. Så styrtet flyet. Likheten er klar, sier eksperten som ønsker å være anonym.

Flightradar24 peker også på at Ethiopian Airlines-flyet hadde ustabil hastighet under oppstigningen, på samme måte som Lion Air-flyet. I det siste tilfellet slo autopiloten inn på grunn av problemer med fartsindikatoren og sensorer, slik at flyet stupte med nesa ned.

Det viste seg etterpå at flygerne ikke hadde kunnskap om hvordan de kunne gjenvinne kontrollen og styre flyet manuelt, og Boeing sendte ut en spesialinstruks om hvordan et slikt problem skal håndteres.

Hardt slag for Boeing

Til sammen er det levert 350 MAX 8-fly til flyselskaper verden rundt, inkludert Norwegian, og Boeing har over 5.000 bestillinger.

Den siste ulykken er et hardt slag for Boeing som har satset tungt på MAX 8-flyet, som er siste versjon av det populære 737-flyet, selskapets bestseller med over 10.000 produserte fly.

– MAX er veldig viktig for Boeing i det kommende tiåret. Det står for 64 prosent av produksjonen fram til 2032, sier Michel Merluzeau i Aerospace & Defense Market Analysis.

Barnesykdommer

Men det har allerede vært barnesykdommer med flyet. I mai i 2017 ble testflightene av det nye flyet stoppet på grunn av kvalitetsproblemer med motorene som er produsert av CFM International.

En ekspert sier at Boeing trolig vil møte noe motgang, men skaden blir neppe stor, siden de kun har én konkurrent av betydning, nemlig europeiske Airbus.

Airbus hadde for øvrig problemer med den avanserte fly-by-wire-elektronikken i sine 320-fly i begynnelsen, med flere uhell og fly som ble satt på bakken, før problemene ble løst.

Fakta om de verste flyulykkene de siste ti årene:

* 10. mars 2019: Alle 157 som var om bord, mistet livet, da et Boeing 737 MAX 8-fly på vei til Nairobi styrtet bare minutter etter avgang fra flyplassen i Addis Abeba.

* 29. oktober 2018: 189 mennesker mistet livet da en Boeing 737 MAX 8 fra Lion Air styrtet kort tid etter avgang fra Jakarta i Indonesia.

* 18. mai 2018: 112 av 113 om bord omkom da et Boeing 737-passasjerfly styrtet nær flyplassen i Havanna. Flyet var mexicansk, men var utleid til det nasjonale cubanske flyselskapet Cubana de Aviación.

* 11. april 2018: 257 algeriske soldater omkom da et russiskprodusert militært transportfly av typen Iljusjin Il-76, styrtet like etter avgang fra militærflyplassen ved byen Boufarik i Algerie, opplyser myndighetene i landet.

* 7. juli 2017: Alle 122 om bord omkom da et militært passasjerfly av typen Shaanxi Y-8 styrtet i Andamanhavet en halvtime etter at det tok av fra byen Myeik helt sør i Myanmar.

* 31. oktober 2015: 224 mennesker omkom da et Airbus A321-fly fra det russiske Metrojet styrtet underveis fra Sharm el-Sheikh i Egypt til Sankt Petersburg i Russland.

* 24. mars 2015: Alle de 150 om bord omkom da et fly av typen Airbus 320 fra tyske Germanwings styrtet i de franske alper, på vei fra Barcelona til Düsseldorf.

* 28. desember 2014: 162 mennesker omkom da en Airbus 320–200 med flightnummer QZ 8501 fra flyselskapet AirAsia styrtet i havet underveis fra Surabaya i Indonesia til Singapore.

* 24. juli 2014: Samtlige 116 om bord omkom da et Air Algerie-fly styret på vei mot Algeries hovedstad Alger.

* 17. juli 2014: Alle 298 personer om bord omkom da et passasjerfly fra Malaysia Airlines på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur ble skutt ned av en bakke-til-luft-rakett på vei over det østlige Ukraina.

* 8. mars 2014: Et fly av typen Boeing 777 fra Malaysia Airlines med 239 personer om bord var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing da det forsvant sør for Vietnam. Flyet er ikke funnet, men vrakrester har drevet i land på Madagaskar og Reunion.

* 3. juni 2012: 153 personer mistet livet da en MD-83-maskin fra Dana Air styrtet i Nigeria.

* 20. april 2012: 127 omkom da en Boeing 737–236 fra Bhoja Airlines styrtet i Pakistan.

* 28. juli 2010: De 152 personene om bord omkom da et pakistansk fly fra Airblue styrtet utenfor Pakistans hovedstad Islamabad.

* 22. mai 2010: 158 personer omkom da et Boeing 737-passasjerfly fra Air India Express skled av rullebanen og tok fyr under landing i Mangalore i India.

* 12. mai 2010: 104 av 105 personer om bord mistet livet da en Airbus 330 fra Afriqiyah Airways styrtet under landing i nærheten av flyplassen i Tripoli i Libya.

* 15. juli 2009: Alle 168 om bord omkom da et Tupolev 154-fly fra Caspian Airlines på vei til Armenia styrtet nord i Iran.

* 30. juni 2009: 152 av de 153 om bord mistet livet da en Airbus 310–300 fra selskapet Yemenia styrtet i Indiahavet utenfor Komorene.

* 1. juni 2009: Alle 228 om bord omkom da et Airbus A330-200-fly på vei fra Rio de Janeiro til Paris styrtet i Atlanterhavet.

Publisert:

Boeing 737 MAX 8

  1. USA: Flyforbud mot Boeings 737 MAX-fly til slutten av juni

  2. Fransk enke saksøker Boeing etter 737 MAX-styrt

  3. Piloter meldte om problemer med to amerikanske 737 MAX 8-fly

  4. Kjos ber om unnskyldning – og varsler MAX-regning til Boeing

  5. Norge og Europa stenger luftrommet for ulykkesflyet

  6. Norwegian setter alle Boeing 737 MAX 8 på bakken

  1. Boeing 737 MAX 8
  2. Flyulykker
  3. Boeing 737
  4. Boeing