Rapport om MAX-ulykkene: – Boeing feilberegnet pilotenes reaksjoner

Boeing må rette mer oppmerksomhet mot hvordan piloter reagerer i krisesituasjoner, fastslår den amerikanske havarikommisjonen i en sikkerhetsvurdering.

Publisert: Publisert:

Et Boeing 737 MAX 8-fly skal ta av under en test i Seattle i september. Foto: Ted S. Warren, AP / NTB scanpix

  • NTB-AFP

Til sammen 346 mennesker mistet livet i to 737 MAX 8-ulykker i Indonesia i oktober i fjor og Etiopia i mars. I etterkant av Etiopia-ulykken ble flytypen satt på bakken av luftfartsmyndigheter over hele verden.

Den amerikanske havarikommisjonen National Transportation Safety Board (NTSB) fastslår i sin sikkerhetsvurdering av ulykkene, som ble offentliggjort torsdag, at Boeing og USAs luftfartsmyndighet (FAA) må være mer realistiske når de vurderer hvordan piloter reagerer på krisesituasjoner.

– Vi så i disse to ulykkene at pilotene ikke handlet på den måten Boeing og FAA har antatt at de skulle gjøre, sier leder Robert Sumwalt i NTSB.

Pilotene hadde i forkant av begge ulykkene store problemer med å kontrollere flyet da et kontrollsystem ble aktivert som følge av feilaktige signaler. Pilotene ble møtt av et kaos av alarmer og signaler i cockpiten, noe Boeing, under FAAs overvåking, ikke tok med i sine beregninger, mener NTSB.

Flere alarmer og indikasjoner i cockpiten kan øke pilotenes arbeidsmengde og kan også gjøre det vanskeligere å identifisere prosedyrene piloten må gå gjennom, heter det i rapporten.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Ingebrigtsen gjør narr av Warholm-utspill

  2. Salgsleder i Nortura fikk 350.000 kroner fra kunde – tiltalt for grov korrupsjon

  3. Savnet Stavanger-mann (40) funnet i god behold i Sirdal

  4. 39 nye smittede siste døgn

  5. Knut Aandahls 58 år gamle bil vakte oppsikt da han flyttet hjem til Norge

  6. City Bistro legger ned etter 33 år: – Det er trist, men vi ser ingen annen utvei