– Hjelp, Tyskland er en digital sinke!

Digitalisering har blitt et viktig tema i den tyske valgkampen fordi landet risikerer å bli «et teknologisk museum», ifølge kansler Angela Merkel. Politikens korrespondent har selv vært uten internett i over en måned.

Publisert: Publisert:

Internettkafé blir ofte løsningen når oppkoblingen hjemme svikter. Her fra en kafé i Frankfurt. Foto: NTB Scanpix

  • Erik Jensen
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Mannen de kaller «Guru» ser hjelpeløst på meg. Så forklarer han møysommelig at det beste jeg kan gjøre er å ringe en såkalt hotline hos internettselskapet O2. Med andre ord forlate butikken hans med problemet mitt.

Jeg samler all min gjenværende tålmodighet og forklarer at det har jeg gjort seks ganger allerede. Hver gang har jeg ventet minst én time i telefonkøen. For så enten å bli avbrutt, høre en jamrende klagesang om at ansatte hos O2 burde ha ekstra betalt for å høre på misfornøyde kunder, eller bli lovet en ny avtale med en tekniker.

Journalist Erik Jensen Foto: Pedersen Rune

Som alltid uteblir uten å melde avbud. Før hele dette kafkaske showet startet forfra igjen – og det har jeg hverken tid eller overskudd til lenger.

– Ok. Jeg skal prøve, sier medarbeideren i teleselskapets såkalte flaggskipsbutikk på Kurfürstendamm i Berlin beroligende.

Kom ikke gjennom

Jeg rekker imidlertid å ane panikken bak brillene hans, før han drar opp sin egen mobiltelefon og snur ryggen til, slik at jeg igjen kan se tittelen hans, «Guru», på ryggen. Så slår han nummeret.

En time senere kommer han tilbake til hjørnet han har plantet meg i. Og beklager, fordi han ikke kommer igjennom. «Velkommen til klubben», svarer jeg, og forklarer at jeg ikke har hatt internett i en måned, noe som er temmelig håpløst når man er korrespondent, skriver for en avis og har en valgkamp å dekke. Guruen slentrer motløst bort og taster igjen inn nummeret til O2s hotline på telefonen sin.

Foto: Martin Meissner / AP-foto Scanpix

I valgkampen er digitalisering i ferd med å bli det viktigste temaet for tyskerne. De er leie av at bare 75 prosent av et av verdens rikeste land har internettdekning, og bare 59 prosent har mobildekning. Siden internett i Tyskland som regel går gjennom gamle kabler av kobber i stedet for fiber, plages brukerne av konstante sammenbrudd av typen som rammet leiligheten min midt i Berlin for en måned siden. siden har jeg vært uten internettforbindelse.

Uholdbart

– Det er en helt uholdbar situasjon at Tyskland ligger langt bak nabolandene våre, men også land som Bulgaria og Romania her i Europa, når det kommer til internettforbindelse, sa lederen av den sosialdemokratiske parlamentsgruppen, Thomas Oppermann, til tv-kanalen ZFD for noen dager siden.

Det er ikke fordi kansler Angela Merkel ikke er klar over problemet.
– Vi må passe på ikke å ende opp som et teknologisk museum, lød hennes usedvanlig klare budskap i tv-debatten med den sosialdemokratiske kanslerkandidaten Martin Schulz nylig.

Vinnersak for FDP

Mens de to store såkalte folkepartiene, som har dannet den brede tyske regjeringen de siste fire årene, CDU og SPD, har forsømt den teknologiske utviklingen, har særlig det liberale partiet FDP gjort emnet til sitt hovedtema i valget. Og i meningsmålingene ligger partiet an til et solid comeback til Forbundsdagen.

– Som et moderne, liberalt parti som tar næringslivet på alvor, er vi selvfølgelig klar over hvor viktig det er for tyske selskaper at dette fungerer, sier Kurt Lueh, som jobber med sosiale medier for FDP.

Vi møtes til lunsj på en ny asiatisk restaurant i en av Berlins mest fasjonable bydeler, Prenzlauer Berg. Her taster servitøren inn bestillingene på et nettbrett, og man kan betale med kort, noe som er langt ifra en selvfølge på restauranter – selv i den tyske hovedstaden.

De høyrenasjonale best

Ifølge en uoffisiell liste over hvordan partiene klarer seg på sosiale medier, har partiets leder og spisskandidat Christian Lindner gjort stor suksess blant annet med videoene han har spilt inn med mobilen sin og delt. Blant partiene er det er det likevel det høyrenasjonale Alternative für Deutschland som lykkes best på sosiale medier.

På Facebook, Twitter og andre medier opptrer mange tyskere under andre navn, som om de besøkte en digital numerolog før de opprettet profilene sine. Angsten for å blotte seg selv og dataene sine er for stor.

– Det er en innebygd skepsis overfor å etterlate digitale spor og overlate dataene sine til andre. Det henger selvfølgelig sammen med tiden hvor først nazistene og senere DDRs hemmelige politi, Stasi, overvåket befolkningen. Men den paranoiaen er tross alt i ferd med å dø ut med eldre generasjoner. Fremtiden blir digital, mener Kurt Lueh, som selv er 29 år.

– Det er litt pinlig at et moderne land som Tyskland henger etter rent teknologisk. Det irriterer meg, men jeg er tross alt glad for at det holder på å endre seg, og en regjering med FDP som deltaker vil gjøre mye med det, mener han.

Betale med kort!

Jeg hopper på sykkelen og triller ned til Friedrichstrasse i Berlin Mitte, hvor kryssende sporvogner, biler og tog fra S-bahn slåss om å levere tung trafikkstøy. Lyden fortrenges imidlertid av ivrig tasting på datamaskiner i femte etasje hos oppstartsselskapet Sum Up, som lever av å selge en liten maskin til betaling med kort. Sum Ups kortleser ble oppfunnet av 39 år gamle Marc-Alexander Christ.

Det tok lang tid før den lille kortleseren slo gjennom i Tyskland. Nå selges den i mange land, også i Norge. Foto: Sum Up

– Da jeg for noen år siden ringte til min mor og fortalte henne at jeg sammen med noen andre var i ferd med å lage en liten, billig dings som gjør at man kan betale med kort overalt, svarte hun: «Nei, min sønn, du kaster bort tiden din. Det er jo ingen som vil betale med kort». Da visste jeg at jeg var på rett vei, sier Marc-Alexander Christ smilende, idet vi møtes i et hjørne av Sum Ups store, åpne og travle lokaler.

Vanskelig å slå gjennom

Det tok sin tid før direktøren for Sum Up kunne smile såpass avslappet. Selv om den lille kortavleseren er en billig investering for butikkene, kafeene, barene, drosjene og andre typer forretninger den selges til, har det likevel vært svært vanskelig å slå igjennom for Sum Up. Ikke minst i hjemlandet.

– Det har vært en langsom utvikling. Maskinene våre koster kun 39 euro med et lite gebyr på hver transaksjon for administrasjonen, så det er virkelig ikke dyrt for næringsdrivende. Og vi bruker ikke langtidskontrakter. Men det er en klar motvilje mot betalingskort og det de koster mange steder i Tyskland. Selv i Berlin, erkjenner Marc-Alexander Christ.

I den tyske hovedstaden får turister ofte sjokk når taxisjåføren på vei fra lufthavnen til hotellet forteller at man ikke kan betale med kort. Eller når servitøren på en dyr, moderne restaurant opplyser at man kun godtar kontanter fordi «det koster penger for restauranten å tilby kortbetaling».

Vet ikke hvorfor

– Hvorfor det er sånn kan jeg i utgangspunktet bare gjette på. Men det er klart at det er vanskeligere for skattevesenet å kjenne til alle serveringer, drosjeturer og handler hvis man betaler med kontanter som ikke registreres elektronisk slik som betaling med kort, sier Marc-Alexander Christ.

Han har måttet gå litt av en omvei til andre land som Storbritannia, Østerrike og Nederland før suksessen for den enkle og billige betalingsmåten med kort for alvor har slått igjennom i Tyskland. Nå finner man Sum Up-apparater mange steder, også i Norge.

– Heldigvis har det langsomt begynt å skje en mentalitetsendring her i Tyskland, slik at viljen til å betale med kort har blitt større. Og de næringsdrivende har innsett at det er framtiden. Deleøkonomien er også i ferd med å bli en del av hverdagen i tyske byer, hvor man for eksempel ser flere delebiler, sier Marc-Alexander Christ.

Utvider stadig

Siden starten for fem år siden har Sum Up vokst, og i dag er det 550 ansatte i firmaet, som utvider konstant. Omsetningen er på over 100 millioner euro i året. I Friedrichstrasse er man glade for at tyske politikere har satt digitalisering på dagsordenen i valgkampen.

– For oss er det bare gledelig. Det viser at politikerne og den tyske regjeringen har innsett at vi ikke må sakke akterut i utviklingen som blir så viktig for Europa og hele verden de neste årene. Nå håper vi bare at en ny regjering vil være med på å sette enda mer fart i utviklingen etter valget, sier Thomas Adamski, som er salgssjef i Sum Up.

– Jeg var vilt imponert da jeg besøkte København i fjor. Der kan man betale overalt med kort, og så har dere også Mobilepay. Slikt har vi så vidt begynt å undersøke i Tyskland, sier Thomas Adamski.

Ventet 2,5 timer

Tilbake i den glitrende moderne butikken hos O2 med dyr adresse ved den fine gamle handelsgaten Kurfürstendamm er guruen endelig tilbake. Jeg har ventet i to og en halv time mens han har ringt kommunikasjonsgigantens såkalte hotline. Blikket hans er låst fast på gulvet og stemmen er grøtete når han står overfor meg og sier:

– Jeg er virkelig, virkelig lei for det. Men jeg kan ikke selv komme igjennom til et fornuftig menneske. Ja, jeg vet ikke hvilket råd jeg skal gi deg. Altså utover én ting: Si opp abonnementet hos O2!

Det er også det eneste jeg har lyst til. Eneste problem er at O2s betingelser sier at kunden må være uten varen – internett, som firmaet åpenbart ikke kan levere – i hele tre måneder før man kan si opp abonnementet..

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. 16-åringen stupte med hendene over hodet

  2. – Flyet har vore fantastisk å flyga

  3. Ferske Nav-tall: – Den gode utviklingen i arbeidsmarkedet i Rogaland fortsetter

  4. Her tar bilen u-sving i Hundvågtunnelen

  5. – Vi ønsker ikke at politikerne våre er en del av en lønnsadel

  6. Ordføreren vil lage sjau

  1. Valget i Tyskland
  2. O2
  3. Angela Merkel
  4. Internett
  5. Berlin